viernes, 23 de enero de 2015

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (B' ΜΕΡΟΣ)

 
 



A' ΜΕΡΟΣ    |    Γ' ΜΕΡΟΣ    |    Δ' ΜΕΡΟΣ





ΚΥΠΡΟΣ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑΣ


ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ


ΔΕΥΤΕΡΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Η ΕΠΟΧΗ ΔΗΜΗΤΡΙΑΔΗ ΚΑΙ Η ΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΕΚΤ (ΜΑΙΟΣ - ΙΟΥΛΙΟΣ ΤΟΥ 2012)



ΠΡΟΛΟΓΟΣ


Από τότε που η Ελλάδα μπήκε στο Μνημόνιο (2010) σχολιαστές, δημοσιογράφοι και οικονομολόγοι εστίασαν την προσοχή τους στις αιτίες και τις επιπτώσεις του παραμερίζοντας καίρια θέματα όπως την απώλεια επιρροής των Eθνικών Kοινοβουλίων και την παράδοση της λαϊκής κυριαρχίας σε ξένους οργανισμούς που πράγματι κατευθύνουν την πορεία της ανθρωπότητας. Η σύγχρονη ιστορία της Ευρώπης καθορίζεται από τις αποφάσεις μη αιρετών αντιπροσωπων οι οποίοι υπηρετούν τα συμφέροντα συγκεκριμένων κοινοτικών οργάνων και αυτό συνέβαλε σημαντικά στον θρίαμβο του οικονομικού λόγου σε βάρους του πολιτικού.

Η ΑΠΟΤΥΧΗΜΕΝΗ ΕΘΝΙΚΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ


Τα διαδραματισθέντα της άνοιξης του 2012 έπαιξαν πρωταρχικό ρολο για τo μέλλον της Μεγαλονήσου. Στις 3 Μαΐου άρχισε η θητεία του νέου Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου κ. Πανίκου Δημητριάδη ενώ ο κ. Βάσος Σιαρλής αντικατέστησε στο Υπουργείο Οικονομικών τον κ. Κίκη Καζαμία που είχε παραιτηθεί για λόγους υγείας. Στο μεταξύ, η τραγική κατάσταση της Λαϊκής Τράπεζας χρειαζόταν αποτελεσματική αντιμετώπιση: στις 30 Απριλίου δημοσιοποιήθηκαν τα οριστικά αποτελέσματα του έτους 2011 τα οποία φανέρωσαν ότι το ποσοστό ρευστότητας σε ευρώ και ξένα νομίσματα (Tier Core 1) είχε αγγίξει το -0.6%. Mε τέτοια νούμερα ο οργανισμός αποκλειόταν από τον μηχανισμό νομισματικής πολιτικής και απαγορευόταν να χρηματοδοτηθεί από την ΕΚΤ. Κατά συνέπεια, οι κυπριακές αρχές διατύπωσαν τις εξής εναλλακτικές λύσεις με σκοπό την ανακεφαλαιοποίησή του:

A) Έκδοση κυβερνητικού χρεογράφου αξίας 2.5 δισεκατομμυρίων ευρώ που θα ανταλλασσόταν με μετοχές της τράπεζας

B) Σύναψη διακρατικού δανείου με την Ρωσία,


Γ) Προσφυγή στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF)


Δ) Συνδυασμός των παραπάνω μεθόδων.


Η ΕΚΤ απέρριψε την πρώτη υπόθεση επικαλούμενη ότι δε θα γινόταν πραγματική διοχέτευση κονδυλίων μέσω κρατικών ομολόγων. Επιπλέον, στις 8 Μαΐου ο διευθύνων σύμβουλος της Λαϊκής Τράπεζας κ. Χρήστος Στυλιανίδης προειδοποίησε τον κ. Δημητριάδη ότι η προγραμματισμένη αύξηση κεφαλαίου κατά 1.8 δισεκατομμύριο ευρώ δεν προσέλκυσε το επενδυτικό κοινό λόγω της πολιτικής αστάθειας της Ελλάδας μετά από τις βουλευτικές εκλογές της 6ης Μαΐου. Ως εκ τούτου η στήριξη του Κράτους αποτελούσε την μοναδική επιλογή προκειμενου να επιβιώσει ο όμιλος και η διαδικασία έπρεπε να ολοκληρωθεί μέχρι την 30η Ιουνίου που ήταν το χρονοδιάγραμμα ορισμένο από την Ευρωπαϊκή Αρχή Τραπεζών. Στις 14 Μαΐου ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου έδωσε πράσινο φως στην πρόταση η οποία συζητήθηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο τρεις μέρες αργότερα. Από τα πρακτικά της συνεδρίασης φαίνεται ξεκάθαρα πως η κυβέρνηση του ακελικού Δημήτρη Χριστόφια δεν έδειχνε πρόθυμη να απευθυνθεί στην ΕΕ:

  Dimitris Christofias



Βάσος Σιαρλής (Υπουργός Οικονομικών): "Προσπάθησαν πολύ να μας σπρώξουν στο Μηχανισμό χθες. Ο τρόπος αυτός είναι τρόπος για να κλωτσήσουμε την μπάλα κάτω μέχρι τις 30.06.2012 και υπάρχει μια πιθανότητα να γλυτώσουμε".


Δημήτρης Χριστόφιας (Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας): "Εκείνο που θέλω να πω ξεκάθαρα είναι ότι βρίσκουμε έναν τρόπο μέχρι τις 30.06.2012, να νομίζουμε ότι θα γλυτώσουμε. Θέλω να είμαι σαφής ενώπιον του Υπουργικού Συμβουλίου. Κατά 95%, για να μην πω περισσότερο, έχουμε σοβαρότατα προβλήματα και θα δεχτούμε ολομέτωπη αντεπίθεση από την αντιπολίτευση".


Στις 18 Μαΐου η Βουλή των Αντιπροσωπων υπερψήφισε την τροποποίηση του περί της διαχείρισης των χρηματοοικονομικών κρίσεων νόμου που προέβλεπε την εθνικοποίηση της Λαϊκής Τράπεζας μέσω κυβερνητικού δανείου αξίας 1.8 δισεκατομμυρίου. Στο τέλος του μηνός το Υπουργείο Οικονομικών έστειλε στην ΕΚΤ το περιεχόμενο της επικαιροποιημένης διάταξης για γνωμοδότηση και κατόπιν μερικών εβδομάδων ο εποπτικός φορέας επέκρινε την πρωτοβουλία της Λευκωσίας αιτιολογώντας την απόφασή του ως εξής:

A) Ανεπαρκής χρηματοδότηση σχετικά μετις ανάγκες του δεύτερου κυπριακού χρηματοπιστωτικού ιδρύματος,

B) Παραβίαση του άρθρου 123 της Συνθήκης για την λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης του οποίου το κείμενο αναφέρεται παρακάτω:


Άρθρο 123

(πρώην άρθρο 101 της ΣΕΚ)

1. Απαγορεύονται οι υπεραναλήψεις ή οποιουδήποτε άλλου είδους πιστωτικές διευκολύνσεις από την Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ή από τις κεντρικές τράπεζες των κρατών μελών, οι οποίες εφεξής αποκαλούνται "εθνικές κεντρικές τράπεζες", προς θεσμικά και λοιπά όργανα ή οργανισμούς της Ένωσης, κεντρικές κυβερνήσεις, περιφερειακές, τοπικές ή άλλες δημόσιες αρχές, άλλους οργανισμούς δημοσίου δικαίου ή δημόσιες επιχειρήσεις των κρατών μελών απαγορεύεται επίσης να αγοράζουν απευθείας χρεόγραφα, από τους οργανισμούς ή τους φορείς αυτούς, η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα ή οι εθνικές κεντρικές τράπεζες.

2. Η παράγραφος 1 δεν ισχύει για τα πιστωτικά ιδρύματα που ανήκουν στο δημόσιο, στα οποία οφείλουν να επιφυλάσσουν οι εθνικές κεντρικές τράπεζες και η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα την ίδια μεταχείριση όπως και στα ιδιωτικά πιστωτικά ιδρύματα όσον αφορά τη διάθεση αποθεμάτων από τις κεντρικές τράπεζες.

Με λίγα λόγια, η ΕΚΤ υποψιαζόταν ότι ο περί της διαχείρισης των χρηματοοικονομικών κρίσεων νόμος συγκάλυπτε την διάσωση του Κυπριακού Δημοσίου εκ μέρους της Κεντρικής Τράπεζας. Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Βάσος Σιαρλής αντιμετώπισε το θέμα στο Υπουργικό Συμβούλιο της 17ης Μαΐου: "Υπάρχει η πιθανότητα ότι θα έρθει η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και θα μας πει - υπάρχει η πιθανότητα, δεν είναι σίγουρο ακόμη - ότι αυτό δεν είναι αποδεκτό και πρέπει να βάλετε μετρητά (cash), τότε θα δούμε πως θα το χειριστούμε. Επειδή η διαδικασία της έκδοσης αυτής των μετοχών θα διαρκέσει μέχρι τις 30.06.2012 υπάρχει αρκετός χρόνος μέχρι τότε για να διαφανεί πως θα χειριστούμε αυτή την υπόθεση". Η κυβέρνηση πλέον έπλεε σε ταραγμένα νερά.



ΟΙ ΕΥΡΩΠΑΙΚΕΣ ΠΙΕΣΕΙΣ, ΤΟ ΡΩΣΙΚΟ ΔΑΝΕΙΟ ΚΑΙ ΟΙ ΣΧΕΣΕΙΣ ΜΕ ΤΗΝ ΚΙΝΑ

Τον Ιούνιο του 2012 οι διεθνείς πιέσεις έγιναν ασφυκτικές. Στις 6 του μηνός το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ ζήτησε από τον κ. Πανίκο Δημητριάδη να καταστρωθεί ένα πλήρες σχέδιο ανακεφαλαιοποίησης της Λαϊκής μέχρι την επόμενη εβδομάδα. Ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου απάντησε ότι βρίσκονταν σε εξέλιξη οι διαπραγματεύσεις με την Ρωσία για δάνειο ύψους 3 δισεκατομμυρίων ευρώ που θα κάλυπτε μέρος του κεφαλαιακού ελλείμματος του οργανισμού. Στις 22 Ιουνίου η Fitch θα υποβάθμιζε τα κυπριακά ομόλογα σε σκουπίδια και ο κ. Δημητριάδης παρακάλεσε τον οίκο αξιολόγησης να αναβάλει την αντίστοιχη ανακοίνωση αφού οι διαβουλεύσεις με την Μόσχα ήταν καρποφόρες και τόνισε ότι μερικοί διεθνείς κερδοσκόποι είχαν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για την Λαϊκή και η διαδικασία αναδιοργάνωσης της δραστηριότητας των τριών κυπριακών τραπεζών  - Λαϊκή, Κύπρου και Ελληνική - στην Ελλάδα με σκοπό να αποφευχθεί η ενδεχομενη μετάδοση της χρηματοπιστωτικής κρίσης επρόκειτο να αποπερατωθεί. Ταυτοχρόνως, η κυβέρνηση χειριζόταν απαίσια το θέμα του διακρατικού δανείου: στις πρώτες συνομιλίες με τον Ρώσο πρεσβευτή ο Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Δημήτρης Χριστόφιας σημείωσε την ανάγκη να παραχωρηθούν 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Πάντως, την στιγμή που έστειλε επίσημο έγγραφο το ποσό ανήλθε σε 9 δισεκατομμύρια. Ούτως η άλλως, τον ερασιτεχνισμό των Κυπρίων ιθυνόντων σε ένα τόσο κρίσιμο ζήτημα τον αποκαλύπτουν τα πρακτικά του Υπουργικού Συμβουλιου της 25ης Ιουνίου του 2012:

Δημήτρης Χριστόφιας: "Σε ότι αφορά τις προσπάθειες είμαστε ακόμα στο ακουστικό με τους Ρώσους. Είχα χθες τον πρέσβη, ελπίζει ότι αυτήν την εβδομάδα θα δώσουν επίσημη απάντηση, απέστειλα επιστολή στον κ. Πούτιν προσωπικά".

Ο Πρόεδρος μπήκε σε επαφή και με το Πεκίνο: "Στείλαμε εσπευσμένα τον Νεοκλή - τον υπουργό Εμπορίου κ. N. Συλικιώτη, σημείωση του συντάκτη - στην Κίνα, υπάρχει μια τράπεζα που δουλεύει με δάνεια και επενδύσεις.....Αυτοί είναι έτοιμοι να μας στηρίξουν με 6 δισ. δάνειο, 3% επιτόκιο, αλλα να εξαγοράσουν και την Λαϊκή Τράπεζα, το 1.8 δισ. να το δώσουν, αλλα θέλουν και το αζημίωτο τους οι άνθρωποι, θέλουν να συνεταιρέψουμε σε δουλειές που έχουν σχέση με τους υδρογονάνθρακες, την ενέργεια. Εγώ δεν είμαι καθόλου εναντίον, για να πω την αλήθεια, καλώς να ορίσουν, το θέμα είναι να κάνουμε τα πάντα στο πλαίσιο της ένταξής μας στην ΕΕ......Στο μεταξύ είναι καλά, όμως, να εκφράσουμε αυτήν την πρόθεσή μας να συζητήσουμε με τους Ευρωπαίους εταίρους αυτό το θέμα της πιθανής ένταξής μας στο Μνημόνιο Στήριξης".

Ο Υπουργός Οικονομικών κ. Βάσος Σιαρλής του αποκρίθηκε ως εξής: "Εάν πάρουμε 9 δισ., βάζω το μίνιμουμ, από τους Ρώσους και εξαγορά της Λαϊκής Τράπεζας, γιατί να χρειαστούμε το Μνημόνιο;"

Στις 25 Ιουνίου η Fitch υποβάθμισε την πιστοληπτική ικανότητα της Κύπρου και το ομόλογο  δεν μπορούσε πλέον να χρησιμοποηθεί για πράξεις νομισματικής πολιτικής μέσα στο Ευρωσύστημα. Η Ρωσία και η Κίνα αψήφησαν τα αιτήματα της Λευκωσίας και ο Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου κ. Πανίκος Δημητριάδης προχώρησε σε εξωπραγματικές εξασφαλίσεις για να κατευνάσει τις αγορές. Δεν έμεινε άλλη επιλογή από την προσφυγή στο Μνημόνιο Συναντίληψης με την Τρόικα (ΕΕ-ΕΚΤ-ΔΝΤ).

Η ΧΑΡΙΣΤΙΚΗ ΒΟΛΗ ΤΗΣ ΕΚΤ: Η ΛΑΙΚΗ ΕΚΤΟΣ ΜΗΧΑΝΙΣΜΟΥ ΝΟΜΙΣΜΑΤΙΚΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ

Η επιδείνωση της κατάστασης της Λαϊκής δεν είχε τέλος αφού τον Ιούνιο του 2012 έφυγαν καταθέσεις ύψους 883.000.000 ευρώ. Ο κ. Δημητριάδης γνωστοποίησε στην ΕΚΤ ότι οι πρωτοβουλίες της κυβέρνησης δεν κατέληξαν σε πραγματικά αποτελέσματα υπογραμμίζοντας την αναγκαιότητα του Μνημονίου. Παρ'όλα αυτά, δικαιολόγησε την κρατική στήριξη στον όμιλο ως μέτρο προστασίας ενόψει της κατάρρευσης του τραπεζικού συστήματος. Στις 2 Ιουλίου το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ αποφάσισε τον οριστικό αποκλεισμό του ομίλου από τον μηχανισμό νομισματικής πολιτικής. Οι μάσκες άρχισαν να πέφτουν.

Στα επόμενα κείμενα θα εξεταστεί αναλυτικότερα ο ρόλος της ΕΚΤ.





Συντάκτης  και εκφωνητής: Antonio Giovetti
Τεχνική υπηρεσία του blog: Sergio Tiki
Μαγνητοσκόπηση και ήχος: Aless Vill




 GO to TOP





Φωτογραφίες: Newsbomb.gr, Tovima.gr, financialpostbusiness.files.wordpress.com



Πηγές:

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.sigmalive.com/news/politics/181899/kyvernisi-dialefkansi-aition-katarrefsis-laikis

http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/229090/viktoras-dierevnountai-oi-plirofories-se-schesi-me-tin-katarrefsi-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/181741/nyt-idea-tis-ekt-i-paroxi-ela-stin-xreokopimeni-laiki

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279170&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229382/apokalyptoume-tin-ekthesi-tou-proedrikou-gia-laiki-pdf-ellinika

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229285/ekthesi-kata-parangelia-leei-o-christofias-gia-ton-ela-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/182411/poios-egrapse-tin-perivoiti-ekthesi-gia-ti-laiki

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229489/esoteriki-erevna-stin-kentriki-trapeza-gia-to-ela-sti-laiki

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279302&-V=articles

http://www.sigmalive.com/news/local/182486/panikos-pithani-zimia-sto-euro-apo-diarroes-gia-laiki

http://www.sigmalive.com/simerini/business/182766/epitelous-tha-to-psaksei-kai-i-kentriki

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=0

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/231794/katarrefsi-laikis-logo-aneparkeias-kentrikis-trapezas

http://www.philenews.com/el-gr/f-me-apopsi-eponymes-gnomes/385/231153/ta-krymmena-egklimata-kai-ta-fanera-anosiourgimata

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/cyprus-government-report-points-fingers-on-bank-collapse/?_r=0

http://www.laiki.com/EN/News/Documents/AnnualFinancialStatement2011EN.pdf

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://www.cyprusnet.gr/latestnews/newsid510/1007

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2012_1_49.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/en_con_2012_50_f_sign.pdf

http://www.icn.com/en/marketnews/2012/06/25/fitch-downgraded-junk-fitch-/index.html

http://olympia.gr/2012/06/30/%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%8C%CF%86%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%B1%CF%80%CE%B5%CF%85%CE%B8%CF%85%CE%BD%CE%B8%CE%AE%CE%BA%CE%B1%CE%BC%CE%B5-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%81%CF%89/

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/c_32620121026el.pdf



 πάνω



                               

miércoles, 14 de enero de 2015

MEMORANDUM EN CHIPRE (Segunda Parte)

 

 



PRIMER CAPITULO   |   TERCER CAPITULO   |    CUARTO CAPITULO





CHIPRE: HISTORIA DEL FRACASO POLÍTICO Y ECONÓMICO DE UN PAÍS


LOS ENTRESIJOS DEL MEMORÁNDUM: EL CASO "CYPRUS POPULAR BANK"




SEGUNDO CAPÍTULO: LOS ANTECEDENTES INMEDIATOS DEL RESCATE (MAYO-JULIO DE 2012)



INTRODUCCIÓN


Desde que a mediados de Mayo de 2010 los diputados griegos otorgaron plenos poderes a los representantes de la Troika (UE-BCE-FMI) comentaristas, periodistas y economistas han enfocado su atención en las causas y los efectos de la intervención eximiéndose del análisis de problemas fundamentales como la pérdida de influencia de los Parlamentos nacionales y la entrega de la soberanía popular a instituciones foráneas que, de hecho, deciden el destino de los Estados. A día de hoy, la Historia continental se escribe en la oficína de estadística a nivel comunitario (EUROSTAT) o en oscuros despachos del Banco Central Europeo por parte de cargos no electos. Mediante este cambio de paradigma, se han impuesto por decreto la muerte de la política y, en consecuencia, el triunfo de las lógicas de la economía.



LA NACIONALIZACIÓN DE CYPRUS POPULAR BANK FRUSTRADA POR EL BCE


Los acontecimientos que tuvieron lugar en la primavera de 2012 revistieron importancia decisiva para el futuro a corto plazo del pequeño País mediterráneo. El día 3 de Mayo el nuevo Gobernador del Banco Central de Chipre Panikos Dimitriadis tomó posesión del cargo y asimismo el banquero anglo-chipriota Vassos Siarlís ocupó las carteras de Economía y Hacienda reemplazando a Kikis Kazamías que había dimitido por motivos de salud. Ambos tuvieron que encontrar una solución de emergencia a la crisis aguda que afectaba a Cyprus Popular Bank: en fecha 30 Abril terminó el proceso de revisión de la contabilidad de la entidad cuyas reservas en euros y divisas extranjeras alcanzaron el -0.6% a finales de 2011. Con estos datos, la organización quedaba excluida del mecanismo de política monetaria y no podía recibir financiación del BCE. Así, el gobierno chipriota barajó las siguientes alternativas:

A) Emisión de un bono por el valor de 2.5 mil millones de euros canjeable por acciones del banco;

B) Recapitalización mediante un préstamo concedido por la Federación Rusa;


C) Recurso al Fondo Europeo de Estabilidad Financiera;


D) Una combinación de las tres hipótesis.



La primera opción fue descartada tras el examen exhaustivo del Comité Ejecutivo del BCE que indicó que el método empleado no proporcionaría una real inyección de liquidez. Además, el 8 de Mayo el Consejero Directivo de Cyprus Popular Bank Jristos Stylianidis comunicó a Panikos Dimitriadis que el aumento de capital por el valor de 1.8 mil millones de euros anunciado previamente por el grupo crediticio había sido un fiasco debido a la inestabilidad que dominaba la escena política griega después de los resultados de las elecciones legislativas del 6 de Mayo. Así, la única vía para asegurar la existencia de la institución consistía en el apoyo financiero del ejecutivo que debía concretarse antes del plazo limite del 30 de Junio fijado por la Autoridad Bancaria Europea. En fecha 14 de Mayo Dimitriadis dio su visto bueno a la propuesta que fue debatida en Consejo de Ministros tres días más tarde. De las actas de la sesión se desprende que el entonces gobierno liderado por el izquierdista Dimitris Jristofias se mostraba contrario a dirigirse a Europa:



Vasos Siarlís (Ministro de Economía y Hacienda): "Desde Bruselas han insistido para que nos acojamos al Fondo Europeo de Estabilidad Financiera. Quieren que nos rindamos pero creo que aún tenemos la posibilidad de esquivar esta eventualidad".


Dimitris Jristofias (Presidente de la República de Chipre): "Lo que quiero decir claramente es que hasta el día 30 de Junio encontraremos la manera de evitar este supuesto".


 Dimitris Christofias
El 18 de Mayo el Parlamento de Nicosía aprobó la modificación de la Ley de Gestión de Crisis Financieras a través del procedimiento de urgencia. El Estado se comprometió a facilitar al banco la cantidad de 1.8 mil millones de euros a cambio de su nacionalización. El 30 de Mayo el Ministerio de Economía y Hacienda envió al BCE el texto del decreto. El 2 de Julio el órgano comunitario notificó a Nicosia el rechazo de la iniciativa del ejecutivo alegando las siguientes motivaciones:



A) Exigüidad de la cuantía a proporcionar considerada insuficiente para cubrir las necesidades financieras de una entidad que no se ajustaba a los parámetros establecidos para formar parte del mecanismo de política monetaria;


B) Comisión de una infracción legislativa, puesto que la norma estaba en disconformidad con el artículo 123 del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea cuyos apartados se aportan integralmente:



1. Queda prohibida la autorización de descubiertos o la concesión de cualquier otro tipo de créditos por el Banco Central Europeo y por los bancos centrales de los Estados miembros, denominados en lo sucesivo bancos centrales nacionales, en favor de instituciones, órganos u organismos de la Unión, Gobiernos centrales, autoridades regionales o locales u otras autoridades públicas, organismos de Derecho público o empresas públicas de los Estados miembros, así como la adquisición directa a los mismos de instrumentos de deuda por el Banco Central Europeo o los bancos centrales nacionales.



2. Las disposiciones del apartado 1 no afectarán a las entidades de crédito públicas, que, en el marco de la provisión de reservas por los bancos centrales, deberán recibir por parte de los bancos centrales nacionales y del Banco Central Europeo el mismo trato que las entidades de crédito privadas.



El BCE sospechaba que la Ley de Gestión de Crisis Financieras encubría el rescate del Estado chipriota por el Banco Central nacional, algo que se puede inferir de las declaraciones del Ministro de Economía y Hacienda Vassos Siarlís en el Consejo de Ministros del 17/5/2012: "Existe la posibilidad de que el BCE no acepte la medida y nos recomiende recurrir a los Presupuestos Generales del Estado para sostener financieramente Cyprus Popular Bank. Nos queda tiempo hasta el 30 de Junio para gestionar el problema". Al gobierno el asunto ya se le escapaba de las manos.



LAS PRESIONES EUROPEAS, EL FALLIDO PRÉSTAMO RUSO Y LAS RELACIONES CON CHINA


En el mes de Junio las autoridades comunitarias estrecharon el cerco sobre la isla. El día 6 el Comité Ejecutivo del BCE exigió a Panikos Dimitriadis que enviase un informe detallado sobre los métodos de recapitalización de Cyprus Popular Bank para la semana sucesiva. El Gobernador del Banco Central de Chipre contestó que el gobierno estaba negociando con la Federación Rusa la concesión de un préstamo por el valor de 3 mil millones de euros y añadió que parte del dinero se utilizaría para cubrir las necesidades de liquidez de la organización a causa de la falta de interés de particulares. El día 22 la agencia Fitch rebajaría la capacidad de solvencia del País mediterráneo calificando su deuda como bono basura. Dimitriadis les rogó que retrasasen el anuncio puesto que las conversaciones con Moscú estaban siendo fructíferas. Además, destacó que se estaba llevando a cabo una operación conjunta con el Banco de Grecia para reorganizar la actividad de los tres grupos crediticios chipriotas - Banco Popular, Banco de Chipre y Hellenic Bank - en territorio heleno con el fin de reducir la eventualidad de un ulterior contagio y comunicó que inversores privados estaban dispuestos a adquirir acciones de Cyprus Popular Bank. Mientras tanto, las malas gestiones del ejecutivo en el tema del préstamo internacional pasaban factura: en los coloquios previos con el embajador ruso Jristofias pidió 3 mil millones de euros, una cuantía que ascendió a 9 mil millones al formular una propuesta a través de una nota oficial. Las actas del Consejo de Ministros del 25/06/2012 evidencian la falta de coordinación y la improvisación de los miembros del gobierno:

Dimitris Jristofias: "Estamos en contacto telefónico con los rusos. Ayer estuve con el embajador y a lo mejor a lo largo de esta semana nos dan una contestación. Además, envié una carta a Putin".(1)

El Presidente de la República mantenía un dialogo constante también con Pekín: "He enviado al Ministro de Comercio Neoklís Sylikiotis a China, allí hay un banco que se ocupa de préstamos e inversiones. Parece que quieren concedernos 6 mil millones al 3% de interés y a cambio se harían con el control de Cyprus Popular Bank. De todas formas, los chinos buscan su beneficio ya que pretenden entrar en el negocio de los hidrocarburos. Yo no tengo nada en contra, aquí son los bienvenidos, pero tenemos que hacerlo todo correctamente debido a nuestra condición de Estado miembro de la UE. Entonces entablaremos conversaciones con los socios comunitarios en vista de un posible rescate".


Así contestó el Ministro de Economía y Hacienda Vassos Siarlís: "En caso de que obtuviéramos un préstamo de 9 mil millones por parte de los rusos y se formalizara la adquisición de Cyprus Popular Bank, un rescate de Europa no tendría sentido alguno".


El mismo día 25 Fitch publicó sus estimaciones con respecto a la deuda de Nicosia, así que el bono estatal no podía ser empleado para operaciones de política monetaria dentro del Eurosistema. Rusia y China no accedieron a las peticiones de Jristofias dejando la isla en manos del destino. En lo que atañe a la revisión de la presencia de los bancos chipriotas en Grecia y el supuesto interés de especuladores por Cyprus Popular Bank Dimitriadis había mentido con el propósito de calmar las aguas. El tiempo se había acabado  y no quedaba otra opción que acogerse al Memorándum de Entendimiento con los acreedores internacionales (UE-BCE-FMI).


LA ESTRATEGIA DE ACOSO Y DERRIBO DEL BCE


A comienzos del verano de 2012 el deterioro de Cyprus Popular Bank se encontraba en un estado muy avanzado. Pese a las medidas de corrección, 883 millones de euros se habían  esfumado de sus depósitos durante el mes de Junio. A este efecto, Panikos Dimitriadis informó al BCE que las iniciativas del gobierno no habían conseguido los resultados esperados subrayando la necesidad urgente de un rescate financiero. En una carta enviada en fecha 29 de Junio, el Gobernador del Banco Central de Chipre alegó que si el Estado no hubiera proporcionado apoyo alguno a la institución, el cortocircuito del sistema crediticio habría adquirido dimensiones inasumibles para la economía de la isla. El BCE hizo caso omiso de dichas observaciones y en fecha 2 de Julio advirtió a Dimitriadis de que Cyprus Popular Bank quedaba definitivamente excluido del mecanismo de política monetaria. La  estrategia de acoso y derribo acababa de dar sus frutos. El País había capitulado.



En los próximos textos se analizarán más detenidamente los pasos previos a la intervención y las manipulaciones del BCE.





Redacción y locución: Antonio Giovetti
Servicio técnico del blog: Sergio Tiki
Grabación y audio: Aless Vill




 SUBIR






Imágenes de enetenglish.gr, skai.gr y financialpostbusiness.files.wordpress.com. En las dos fotos a la izquierda se ve a Andreas Vgenopoulos y Athanasios Orfanidis.




Fuentes:

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.sigmalive.com/news/politics/181899/kyvernisi-dialefkansi-aition-katarrefsis-laikis

http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/229090/viktoras-dierevnountai-oi-plirofories-se-schesi-me-tin-katarrefsi-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/181741/nyt-idea-tis-ekt-i-paroxi-ela-stin-xreokopimeni-laiki

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279170&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229382/apokalyptoume-tin-ekthesi-tou-proedrikou-gia-laiki-pdf-ellinika

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229285/ekthesi-kata-parangelia-leei-o-christofias-gia-ton-ela-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/182411/poios-egrapse-tin-perivoiti-ekthesi-gia-ti-laiki

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229489/esoteriki-erevna-stin-kentriki-trapeza-gia-to-ela-sti-laiki

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279302&-V=articles

http://www.sigmalive.com/news/local/182486/panikos-pithani-zimia-sto-euro-apo-diarroes-gia-laiki

http://www.sigmalive.com/news/local/182431/kerdi-12-dis-gia-laiki-mexri-2016-ektimouse-i-kt-to-2012

http://www.sigmalive.com/simerini/business/182766/epitelous-tha-to-psaksei-kai-i-kentriki

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=0

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/231794/katarrefsi-laikis-logo-aneparkeias-kentrikis-trapezas

http://www.philenews.com/el-gr/f-me-apopsi-eponymes-gnomes/385/231153/ta-krymmena-egklimata-kai-ta-fanera-anosiourgimata

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://www.laiki.com/EN/News/Documents/AnnualFinancialStatement2011EN.pdf

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2012_1_49.pdf

http://www.boe.es/doue/2010/083/Z00047-00199.pdf

http://www.cyprusnet.gr/latestnews/newsid510/1007

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/en_con_2012_50_f_sign.pdf

http://www.europapress.es/economia/finanzas-00340/noticia-economia-finanzas-fitch-rebaja-chipre-bono-basura-sustanciales-necesidades-capital-bancos-20120625121508.html

http://www.icn.com/en/marketnews/2012/06/25/fitch-downgraded-junk-fitch-/index.html

http://olympia.gr/2012/06/30/%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%8C%CF%86%CE%B9%CE%B1%CF%82-%CE%BD%CE%B1%CE%B9-%CE%B1%CF%80%CE%B5%CF%85%CE%B8%CF%85%CE%BD%CE%B8%CE%AE%CE%BA%CE%B1%CE%BC%CE%B5-%CF%83%CF%84%CE%B7%CE%BD-%CF%81%CF%89/






                               

sábado, 3 de enero de 2015

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (A' ΜΕΡΟΣ)

 
 



B' ΜΕΡΟΣ    |    Γ' ΜΕΡΟΣ    |    Δ' ΜΕΡΟΣ




 Andreas Vgenopoulos

ΚΥΠΡΟΣ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑΣ


ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ



Λόγω της περιπλοκότητας του θέματος, το κείμενο χωρίζεται σε διάφορα μέρη.



ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ (2006 - ΜΑΙΟΣ ΤΟΥ 2012)


ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Στις 19 Νοεμβρίου η αμερικανική εφημερίδα "The New York Times" δημοσίευσε την έκθεση της ερευνητικής επιτροπής που συγκροτήθηκε με πρωτοβουλία της κυβέρνησης Αναστασιάδη προκειμένου να διαλευκανθούν οι συνθήκες που προκάλεσαν την υπογραφή του Μνημονίου Συναντίληψης στις αρχές του 2013. Το άκρως εμπιστευτικό έγγραφο - του οποίου το περιεχόμενο τεκμηριώνεται ως επί το πλείστον με υλικά από τα αρχεία της Προεδρίας της Δημοκρατίας και της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου - αναφέρει την ολόκληρη διαδικασία αποδίδοντας σαφείς ευθύνες σε όλα τα εμπλεκόμενα πρόσωπα. Επιπλέον, τονίζεται ότι η Λαϊκή Τράπεζα αποτελούσε το πραγματικό καρκίνωμα της εθνικής οικονομίας. Παρά την σοβαρότητα των γεγονότων, η είδηση δεν βρήκε χώρο στον Ευρωπαϊκό Τύπο πλην του κυπριακού.



ΟΙ ΑΙΤΙΕΣ ΤΗΣ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΕΠΟΠΤΕΙΑΣ


Η αρχή της καταστροφής χρονολογείται στα μέσα του 2006 όταν ο αγγλικός χρηματοοικονομικός κολοσσός HSBC πούλησε το 21.6% της Λαϊκής Τράπεζας στον διαχειριστή του επιχειρηματικού ομίλου "Marfin Investment Group" κ. Ανδρέα Βγενόπουλο ο οποίος αργότερα προχώρησε στην απόκτηση της πλειοψηφίας του μετοχικού πακέτου του ιδρύματος - που μετονομάστηκε σε "Marfin Popular Bank" - και ταυτοχρόνως  στην δημιουργία της ελληνικής θυγατρικής "Marfin Egnatia Bank". Τον Μάρτη του 2009 εμφανίστηκαν τα πρώτα προβλήματα: η Τράπεζα της Ελλάδος και η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου εμπιστεύτηκαν στην συμβουλευτική εταιρία "Alvarez & Marsal" την αποτίμηση της πιστοληπτικής ικανότητας της "Marfin Egnatia Bank". H έκθεση αποκάλυψε ότι τα κέρδη μειώθηκαν κατά 68% και ο φορέας θεωρήθηκε υψηλού κινδύνου. Τον Μάιο του 2010, η ψήφιση του Μνημονίου Συναντίληψης εκ μέρους του Ελληνικού Κοινοβουλίου έδωσε την χαριστική βολή στον οργανισμό που απορροφήθηκε από την "Marfin Popular Bank" στις 31 Μάρτη του 2011. Με αυτό τον τρόπο η δεύτερη κυπριακή τράπεζα ανέλαβε την διαχείριση των τοξικών ελληνικών ομολόγων με απρόβλεπτες επιπτώσεις για την χώρα. Η διαδικασία ενεκρίθη από το Επαρχιακό Δικαστήριο Λευκωσίας με την συγκατάθεση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου η οποία δεν άσκησε τον εποπτικό ρολο της σύμφωνα με τα άρθρα 7 και 30 του περί τραπεζικών εργασιών νόμου που απαγορεύουν σε χρηματοπιστωτικό όμιλο εγκατεστημένο στην Κυπριακή Δημοκρατία να διαθέτει υποκαταστήματα στο εξωτερικό χωρίς την απαραίτητη άδεια της και αποδίδουν εξουσίες στα αρμόδια όργανα σχετικά με το θέμα της φερεγγυότητας.  Πρόσφατα η Ανακριτική Ομάδα της Κυπριακής Αστυνομίας ζήτησε από τις ελληνικές αρχές να δικάσουν τον κ. Ανδρέα Βγενόπουλο μαζί με τους συνεργάτες του κκ. Ευθύμιο Μπουλούτα και Κυριάκο Μάγειρα για κακουργηματική απιστία, απάτη και νομιμοποίηση εσόδων από εγκληματικές δραστηριότητες. Υποτίθεται ότι οι ζημιές της "Marfin Egnatia Bank" οφείλονται σε παράνομες χρηματοδοτήσεις σε άλλες εταιρίες ελεγχόμενες από τους ιδίους ή δικά τους πρόσωπα.



ΚΥΠΡΟΣ ΩΡΑ ΜΗΔΕΝ: ΤΟ ΤΡΟΜΑΚΤΙΚΟ ΕΤΟΣ 2011


Από το τέλος του 2010 το κυπριακό τραπεζικό σύστημα ήταν στο στόχαστρο των διεθνών οίκων αξιολόγησης για την μεγάλη έκθεσή του στην Ελλάδα. Η κατάσταση επιδεινώθηκε ραγδαία τον Οκτώβριο του 2011, όταν στην Σύνοδο Κορυφής της ΕΕ οι κοινοτικοί εταίροι έδωσαν πράσινο φως στο κούρεμα κατά 50% των ελληνικών ομολόγων. Στο μεταξύ τα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της "Marfin Popular Bank" αποπειράθηκαν να εξασφαλίσουν δάνειο από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου που τελικά αρνήθηκε να το παραχωρήσει εξαιτίας της έλλειψης αποτελεσματικού σχεδίου αντιμετώπισης της κρίσης. Επιπροσθέτως, στην έκθεση που δημοσιεύτηκε στις 31 Οκτωβρίου του 2011 ο εποπτικός οργανισμός υπογράμμισε ότι το κεφαλαιακό έλλειμμα ανερχόταν σε 5.768.000.000 ευρώ και το ποσοστό ρευστότητας σε ευρώ και ξένα νομίσματα άγγιζε το 4.9% και το 5.79%  όταν οι διεθνείς αρχές καθορίζουν ένα χαμηλότερο επίπεδο του 20% και του 70% αντιστοίχως. Την 4η Νοεμβρίου ο κ. Βγενόπουλος παραιτήθηκε από μη εκτελεστικός πρόεδρος της "Marfin Popular Bank" και δυο εβδομάδες αργότερα ο στενός συνεργάτης του κ. Ευθύμιος Μπουλούτας άρχισε τις συνομιλίες με τον τότε Υπουργό Οικονομικών της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Κίκη Καζαμία για ενδεχόμενο δάνειο αξίας 1.5-2 δισεκατομμυρίων ευρώ. Ο αξιωματούχος δέχτηκε την πρόταση με τις εξής προϋποθέσεις:

A) Διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας μέσω αποτίμησης του ενεργητικού της τράπεζας εκ μέρους της κυβέρνησης.


B) Ελαχιστοποίηση του κόστους για τον Κύπριο φορολογούμενο.




Το σχέδιο ματαιώθηκε λόγω παρέμβασης της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου: την 29η Νοεμβρίου εξεδόθη επιπλέον έκθεση η οποία πιστοποίησε την απόσυρση καταθέσεων ύψους 598.000.000 στο διάστημα 7-25 Νοεμβρίου και επέκρινε την ανεύθυνη στάση του κ. Μπουλούτα που υπέβαλε την παραίτηση του στις 5 Δεκεμβρίου.


 Eythymios Bouloutas





Ο ΠΕΡΙ ΤΗΣ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗΣ ΤΩN ΧΡΗΜΑΤΟΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΡΙΣΕΩΝ ΝΟΜΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΕΝΣΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΚΤ

Την 1η Μαΐου του 2012 ο τότε Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου κ. Αθανάσιος Ορφανίδης δήλωσε τα εξής ενώπιον της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Οικονομικών: "Ξέραμε τα νούμερα, ξέρουμε απόλυτα, όλα τα νούμερα ήταν δημοσιοποιημένα, όλα τα νούμερα ήταν στο τραπέζι αλλα δεν ξέρω σε τι βαθμό ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας - που εκείνη την εποχή ήταν ο ακελικός Δημήτρης Χριστόφιας (σημείωση του συντάκτη) - ζήτησε να γίνουν οποιεσδήποτε αποφάσεις". Κατόπιν ο κ. Ορφανίδης ανέφερε την παραγωγική συνεργασία με τον Υπουργό Οικονομικών κ. Κίκη Καζαμία τονίζοντας ότι οι δυο τους δεν αντιλήφθηκαν την ουσία του προβλήματος καθώς δεν διέθεταν τα πρακτικά της Συνοδου Κορυφής της ΕΕ που αποφάσισε το κούρεμα του ελληνικού χρέους. Όπως συνήθως, τα γεγονότα διαψεύδουν τις εικασίες των πολιτικών και οικονομικών ιθυνόντων: η Ετήσια Έκθεση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου για το έτος 2011 φανέρωσε το καλό κλίμα που επικρατούσε στις σχέσεις με την κυβέρνηση κατά τους τελευταίους έξι μήνες της χρονιάς όταν ψηφίστηκαν προληπτικά μέτρα σαν ο περί της διαχείρισης των χρηματοοικονομικών κρίσεων νομος ενόψει της όλο και πιο πιθανής κατάρρευσης του τραπεζικού συστήματος. Η διάταξη επιφύλασσε στο Κυπριακό Δημόσιο την δυνατότητα να αποκτήσει την "Marfin Popular Bank" ενώ η Κεντρική Τράπεζα θα προχωρούσε στην έκτακτη παροχή ρευστότητας (ΕLΑ, Emergency Liquidity Assistance). Αναμφίβολα, επρόκειτο για ένα συγκεκαλυμμένο τρόπο διάσωσης της χώρας.

Στις 20 Οκτωβρίου του 2011 στάλθηκε στην Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα το πλήρες κείμενο του νομοσχεδίου το οποίο ενεκρίθη πέντε μέρες αργότερα από το Υπουργικό Συμβούλιο. Η απάντηση δεν ήταν ενθαρρυντική, αφού το κοινοτικό όργανο είχε εντοπίσει τα εξής προβλήματα:

A) Η ELA παραχωρείται αποκλειστικά σε εύρωστα ιδρύματα με ευκαιριακές ανάγκες κεφαλαίων εκ μέρους των Κεντρικών Τραπεζών των κρατών-μελών της ΕΕ. Αυτή δεν ήταν η περίπτωση της "Marfin Popular Bank".


B) Η κυπριακή κυβέρνηση θα έπρεπε να αντλήσει τα κονδύλια από τον κρατικό προϋπολογισμό για να εθνικοποιήσει την τράπεζα. Ο εσωτερικός δανεισμός δεν ήταν εφικτή λύση επειδή τα ταμεία ήταν άδεια.



Γ) Η διάταξη πρόσκρουε στο άρθρο 123 της Συνθήκης για την λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης το οποίο απαγορεύει την νομισματική χρηματοδότηση των Κρατών και των ΔΕΚΟ/ημικρατικών οργανισμών - με εξαίρεση τα δημόσια χρηματοπιστωτικά ιδρύματα - από τις Κεντρικές Τράπεζες των κρατών-μελών της ΕΕ και την ΕΚΤ. Έτσι οι Βρυξέλλες έχουν δημιουργήσει ένα νομικό πλαίσιο που δικαιολογεί τα Μνημόνια Συναντίληψης, την ιδιωτικοποίηση της δημόσιας περιουσίας και την επακόλουθη εξαφάνιση των Κρατών-Εθνών. Το πρώτο βήμα για τον οριστικό θρίαμβo της οικονομικής λογικής σε βάρος της πολιτικής έχει ήδη πραγματοποιηθεί και η διαδικασία είναι ανεπίστρεπτη πλέον.




Παρά τις προειδοποιήσεις της ΕΚΤ, ο νόμος υπερψηφίστηκε από την Βουλή των Αντιπροσώπων και δημοσιεύτηκε στην Επίσημη Εφημερίδα της Δημοκρατίας στις 30 Δεκεμβρίου του 2011.


 Athanasios Orfanidis
ΟΙ ΒΑΡΙΕΣ ΕΥΘΥΝΕΣ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΚΑΙ ΤΟΥ ΟΡΦΑΝΙΔΗ (ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ - ΑΠΡΙΛΙΟΣ 2012)

Στις αρχές του 2012 η Marfin Popular Bank ήταν κλινικά νεκρή. Την 29η Φεβρουαρίου ο όμιλος ανακοίνωσε τα προκαταρκτικά αποτελέσματα για το έτος 2011 που έκλεισε με ζημιες ύψους 3.3 δισεκατομμυρίων και η εταιρεία παροχής υπηρεσιών λογιστικής PriceWaterHouseCoopers αρνήθηκε να τα υπογράψει σε περίπτωση έλλειψης συγκεκριμένων εγγυήσεων από την κυβέρνηση. Παρόλα αυτά, ο κ. Ορφανίδης δικαιολόγησε την ΕLΑ ενώπιον της ΕΚΤ επικαλούμενος ότι σύμφωνα με την αξιολόγηση του Τμήματος Εποπτείας της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου το ίδρυμα ήταν φερέγγυο. Στο μεταξύ, ο νέος διευθύνων σύμβουλος του οργανισμού κ. Χρήστος Στυλιανίδης γνωστοποίησε το σχέδιο για την αύξηση κεφαλαίου αξίας 1.8 δισεκατομμυρίου και ζήτησε την στήριξη της κυβέρνησης. Σχετικά με αυτό το θέμα ο γενικός γραμματέας του ΑΚΕΛ κ. Άνδρος Κυπριανού σχολίασε ότι η απόφαση να σώσει την Marfin Popular Bank - η οποία από την 2 Απριλίου του 2012 θα μετονομαζόταν ξανά σε Λαϊκή Κυπριακή Τράπεζα - ουσιαστικά είχε πολιτικό χαρακτήρα παρόλο που το τότε κυβερνών σχήμα ήταν πολύ διχασμένο. Οι προθέσεις της Λευκωσίας δεν έπεισαν την ΕΚΤ αφού η Κύπρος είχε αποκλειστεί από τις αγορές από τον Μάιο του 2011. Ο κ. Ορφανίδης έπαιξε πάλι το ρολο του "σωτήρα": στις 12 Απριλίου έστειλε έγγραφο στην ΕΚΤ όπου διευκρίνισε ότι στο διάστημα 2014-2016 η Κύπρος και η Ελλάδα θα έβγαιναν από την ύφεση και τα καθαρά κέρδη της Λαϊκής Τράπεζας θα ανέρχονταν σε 1.6 δισεκατομμύριο, κάτι που δεν έγινε ούτε την περίοδο της χρηματοπιστωτικής φούσκας. Οι προβλέψεις του ήταν αβάσιμες αν κανείς λαμβάνει υπόψη του ότι επρόκειτο για μεσαία εταιρία της οποίας η δραστηριότητα περιοριζόταν στην μνημονιακή Ελλάδα.


Στα επόμενα κείμενα θα εξεταστούν αναλυτικά οι πράξεις και οι παραλείψεις της ΕΚΤ και του κ. Πανίκου Δημητριάδη που στις 3 Μαΐου του 2012 χρημάτισε Διοικητής της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου.






Συντάκτης και εκφωνητής: Antonio Giovetti
Τεχνική υπηρεσία του blog: Sergio Tiki
Μαγνητοσκόπηση και ήχος: Aless Vill




 GO to TOP





Φωτογραφίες: Newsbomb.gr, Tovima.gr, financialpostbusiness.files.wordpress.com



Πηγές:

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.sigmalive.com/news/politics/181899/kyvernisi-dialefkansi-aition-katarrefsis-laikis

http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/229090/viktoras-dierevnountai-oi-plirofories-se-schesi-me-tin-katarrefsi-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/181741/nyt-idea-tis-ekt-i-paroxi-ela-stin-xreokopimeni-laiki

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279170&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229382/apokalyptoume-tin-ekthesi-tou-proedrikou-gia-laiki-pdf-ellinika

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229285/ekthesi-kata-parangelia-leei-o-christofias-gia-ton-ela-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/182411/poios-egrapse-tin-perivoiti-ekthesi-gia-ti-laiki

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279302&-V=articles

http://www.sigmalive.com/news/local/182486/panikos-pithani-zimia-sto-euro-apo-diarroes-gia-laiki

http://www.sigmalive.com/news/local/182431/kerdi-12-dis-gia-laiki-mexri-2016-ektimouse-i-kt-to-2012

http://www.sigmalive.com/simerini/business/182766/epitelous-tha-to-psaksei-kai-i-kentriki

http://economy.blogs.ie.edu/archives/2013/03/que-es-la-ela-emergency-liquidity-assistance.php

http://blogs.elconfidencial.com/mercados/perlas-de-kike/2013-10-21/ela-la-liquidez-de-los-bancos-en-apuros-al-descubierto_43932/

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=1

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/231794/katarrefsi-laikis-logo-aneparkeias-kentrikis-trapezas

http://www.philenews.com/el-gr/f-me-apopsi-eponymes-gnomes/385/231153/ta-krymmena-egklimata-kai-ta-fanera-anosiourgimata

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279638&-V=articles

http://www.koutipandoras.gr/article/129169/oi-kypriakes-arhes-zitoyn-apo-tin-ellada-na-dikasei-ton-vgenopoylo

http://cyprus-mail.com/2013/08/01/former-laiki-chairman-opposed-links-to-vgenopoulos/

http://www.centralbank.gov.cy/nqcontent.cfm?a_id=13791

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2011_1_200.pdf

http://aspects.duckdns.org/cyprus/Archive_2012/1205/Simerini_PDF/20120501_Simerini.pdf

http://www.bankofgreece.gr/Pages/el/Bank/News/Announcements/DispItem.aspx?Item_ID=3585&List_ID=1af869f3-57fb-4de6-b9ae-bdfd83c66c95&Filter_by=AN

http://offsite.com.cy/pliri-epignosi-ton-kindinon-gia-ti-marfin-egnatia-iche-i-ktk/

http://www.centralbank.gov.cy/media/pdf_gr/66_I_of_1997_Gazette.pdf

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/cyprus-government-report-points-fingers-on-bank-collapse/?_r=0

http://www.laiki.com/EN/News/Documents/AnnualFinancialStatement2011EN.pdf

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX:12012E/TXT




 πάνω


                               

martes, 23 de diciembre de 2014

MEMORANDUM EN CHIPRE (Primera Parte)

 

 



SEGUNDO CAPITULO   |   TERCER CAPITULO   |    CUARTO CAPITULO





CHIPRE: HISTORIA DEL FRACASO POLÍTICO Y ECONÓMICO DE UN PAÍS 

LOS ENTRESIJOS DEL MEMORÁNDUM: EL CASO "CYPRUS POPULAR BANK"

Debido a la complejidad del tema, el texto se dividirá en varias partes.

CAPÍTULO PRIMERO: LOS ANTECEDENTES DEL CONTROL SUPRANACIONAL (2006-2012)






INTRODUCCIÓN

El pasado día 19 de Noviembre de 2014, el diario estadounidense "The New York Times" publicó el informe de la comisión de investigación constituida por iniciativa del actual gobierno chipriota liderado por el conservador Nikos Anastasiadis con el fin de arrojar luz sobre los motivos que causaron la intervención del País a comienzos de 2013. El documento, clasificado como muy confidencial, hace referencia a fuentes halladas en los archivos de la Presidencia de la República y del Banco Central de Chipre para detallar los pormenores del desfalco económico y atribuir las respectivas responsabilidades a todos los sujetos implicados. Además, se destaca que todos los pesares de la Nación son reconducibles al estado terminal del cáncer que afectaba a Cyprus Popular Bank, la segunda entidad financiera de la isla. La noticia no trascendió a los medios de comunicación europeos aunque la evolución de los acontecimientos tiene asombrosos parecidos con la situación que se generó tras el desplome de BANKIA. En el caso español todavía queda por saber qué contrapartidas se han ofrecido a la Troika a raíz del rescate bancario ocurrido en el mes de Junio de 2012.




LOS ANTECEDENTES DEL CONTROL SUPRANACIONAL


El origen del desastre se remonta a mediados de 2006, cuando el coloso crediticio británico HSBC decidió ceder el 21.6% del Banco Popular de Chipre al multimillonario griego Andreas Vgenopoulos, dueño del holding "Marfin Investment Group", un imperio empresarial que comprende compañías aéreas y marítimas, cadenas hoteleras, clínicas privadas y tiendas de comida rápida. Posteriormente, el magnate ateniense procedió a la adquisición de la mayoría accionarial de la organización - que pasó a denominarse "Marfin Popular Bank" - y asimismo a la creación de "Marfin Egnatía Bank", su filial en territorio heleno. Los problemas no tardaron en aparecer: una auditoría encargada por el Banco de Grecia y el Banco Central de Chipre a la firma de consultoría "Alvarez & Marsal" certificó los problemas de liquidez de Marfin Egnatía Bank cuyo volumen de ganancias se redujo un 68% hasta Marzo de 2009. El año siguiente, la decisión del Parlamento de Atenas de aprobar el "Memorándum de Entendimiento" con los acreedores internacionales (UE-BCE-FMI) supuso el mazazo definitivo para la entidad que en fecha 31 de Marzo de 2011 fue absorbida por "Marfin Popular Bank". De esta forma, el segundo grupo financiero chipriota se encontró obligado a gestionar los activos tóxicos griegos con consecuencias impredecibles para la economía de la isla. La operación fue avalada por una sentencia de la Audiencia Provincial de Nicosia y el acuerdo tácito del Banco Central de Chipre que renunció a ejercer sus funciones de control de acuerdo con lo previsto por los artículos 7 y 30 de la Ley de funcionamiento de las instituciones de crédito los cuales prohiben a un banco comercial ubicado en el pequeño País mediterráneo mantener sucursales en el extranjero sin el consentimiento de los órganos competentes que, además, tienen que velar por su solvencia. Recientemente, la Unidad de Investigación de la Policía chipriota pidió a las autoridades griegas el procesamiento de Andreas Vgenopoulos y sus colaboradores Efthymios Bouloutas y Kyriakos Máyiras por administración desleal, fraude y legalización de ingresos procedentes de actividades delictivas. Según las fuentes, las pérdidas de Marfin Egnatía Bank se deben a que los tres utilizaban al banco como testaferro con el objetivo de proporcionar financiación ilegal a otras empresas de la órbita de "Marfin Investment Group".



2011: EL "ANNUS HORRIBILIS"



Desde finales de 2010 las instituciones crediticias chipriotas estaban en el ojo del huracán de las agencias de calificación de riesgos por su excesiva exposición a Grecia. La situación se precipitó a partir de Octubre de 2011 cuando en la cumbre de la Unión Europea se dio luz verde a la quita del 50% sobre la deuda privada helena. Mientras tanto, los miembros del Consejo de Administración de "Marfin Popular Bank", desbordados por los sucesos, intentaron estrechar lazos con el Banco Central de Chipre para conseguir ingentes inyecciones de liquidez que fueron denegadas a falta de un plan de choque eficaz para afrontar la emergencia. En fecha 31 de Octubre, el organismo supervisor del sistema financiero nacional redactó un informe demoledor contra Vgenopoulos y sus socios, incapaces de tomar las necesarias medidas de corrección en un momento en el que el déficit de capital se situaba en 5.768.000.000 de euros y el porcentaje de reservas en euros y divisas extranjeras (Tier Core 1) alcanzaba el 4.9% y el 5.73%, muy por debajo de los niveles mínimos exigidos a nivel continental (20% y 70% respectivamente). A este efecto, el día 4 de Noviembre Andreas Vgenopoulos dejó el cargo de Presidente no ejecutivo de la entidad y dos semanas más tarde el Consejero Directivo Eythymios Bouloutas entró en contacto con el entonces Ministro de Economía y Hacienda Kikis Kazamías con el fin de que el Gobierno accediera a desembolsar 1.5-2 mil millones de euros para recapitalizar "Marfin Popular Bank". Kazamías aceptó la propuesta siempre que se cumplieran las siguientes condiciones:


A) Valoración de los activos del banco por parte del ejecutivo,

B) Minimización del impacto sobre los contribuyentes.


El plan se estrelló ante la negativa del Banco Central de Chipre que achacó la fuga de 598.000.000 de euros de los depósitos de "Marfin Popular Bank" entre los días 7 y 25 de Noviembre a las graves negligencias de Bouloutas instándole a presentar su dimisión, algo que tuvo lugar en fecha 5 de Diciembre.

 Andreas Vgenopoulos
LAS EXTRAÑAS RELACIONES ENTRE EL GOBIERNO Y EL BANCO CENTRAL DE CHIPRE: LA LEY DE GESTIÓN DE CRISIS FINANCIERAS

El día 1 de Mayo de 2012 Athanasios Orfanidis, que revistió el cargo de Gobernador del Banco Central de Chipre entre el 3 de Mayo de 2007 y el 2 de Mayo de 2012, así se explayó ante la Comisión de Economía del Parlamento chipriota: "Conocíamos las cifras, las conocíamos absolutamente. Todos los números estaban publicados, todos los números estaban en la mesa. De todas formas, desconozco si el Presidente de la República - que en aquella época era el comunista Dimitris Jristofias - quiso de verdad que tomáramos cartas en el asunto". Además, tras destacar su colaboración productiva con el Ministro de Economía y Hacienda Kikis Kazamías, Orfanidis se contradijo declarando que ni él mismo, ni Kazamías disponían de las actas de la sesión del Consejo de la Unión Europea en la que se deliberó la quita del 50% a la deuda privada griega así que no consiguió percatarse del problema en su globalidad. A esta altura, no es de extrañar que la clase dirigente aúne esfuerzos para echar balones fuera, mientras la realidad de los hechos se encarga de desmentir palabras vacías de sentido: el informe anual 2011 del Banco Central de Chipre evidenció la gran sintonía que existía con el gobierno en la adopción de iniciativas destinadas a dar oxígeno a un sistema económico que se encontraba al borde de la quiebra. A finales de Octubre de 2011 el Consejo de Ministros aprobó la Ley de gestión de crisis financieras según la cual el Estado se comprometía a apoyar a "Marfin Popular Bank" reservándose la posibilidad de su adquisición, mientras el Banco Central de Chipre aseguraba la provisión urgente de liquidez (ELA, Emergency Liquidity Assistance). En pocas palabras, un rescate encubierto del País. El texto fue enviado en fecha 20 de Octubre al Banco Central Europeo que manifestó su disconformidad de acuerdo con los siguientes criterios:

A) La provisión urgente de liquidez (ELA) es una medida excepcional que aplican los Bancos Centrales de los Estados miembros de la Unión Europea para cubrir necesidades puntuales de capital de organizaciones crediticias solventes. Marfin Popular Bank no se ajustaba a dicho perfil.


B) El gobierno chipriota únicamente tenía que recurrir al endeudamiento interno para nacionalizar Marfin Popular Bank. Esta solución debía ser descartada puesto que las arcas públicas estaban vacías.



C) La ley infringía el artículo 123 del Tratado de Funcionamiento de la Unión Europea que prohibe la financiación monetaria de Estados y empresas gubernamentales - con excepción de las organizaciones financieras - por parte de los Bancos Centrales nacionales y el BCE. Es evidente que a nivel comunitario se ha forjado un entramado jurídico que constituye la justificación legal de los Memorándum de Entendimiento y, en consecuencia, el vapuleamiento de los poderes y patrimonios públicos. El proceso que desemboca en la primacía de la economía sobre la política ya es irreversible pese a los mensajes de redención dictados por algunos "salvadores" aparecidos recientemente en Grecia y en España.



El ejecutivo desoyó las advertencias del BCE y promulgó la ley que fue publicada en fecha 30 de Diciembre de 2011 en el Boletín Oficial del Estado.

 Athanasios Orfanidis
LAS GRAVES RESPONSABILIDADES DE ORFANIDIS Y DEL EJECUTIVO (FEBRERO-ABRIL DE 2012)

El inicio del 2012 significó la muerte clínica de Marfin Popular Bank que a partir del mes de Abril reasumió su denominación originaria (Cyprus Popular Bank). A finales de Febrero fue publicada la contabilidad preliminar de la entidad que cerró el año 2011 con pérdidas por un valor aproximado de 3.3 mil millones de euros. La auditora PriceWaterHouseCoopers rechazó dar su visto bueno a falta de garantías por parte del gobierno chipriota. Mientras tanto, Orfanidis recurrió a artificios dialéctico-financieros para justificar la ELA ante el BCE al que adjuntó la documentación facilitada por el Departamento de Inspección del Banco Central de Chipre que certificó la solvencia de la organización y el nuevo Consejero Directivo de Marfin Popular Bank Jristos Stylianidis comunicó al Ministro de Economía y Hacienda Kikis Kazamías la intención de proceder a un aumento de capital por el valor de 1.8 mil millones de euros pidiendo el sostén del ejecutivo. Como admitió Andros Kyprianou, el secretario general de AKEL (Partido Progresista del Pueblo Obrero) que en aquel periodo gobernaba el País, la decisión de proporcionar la inyección de dinero público a la institución tuvo esencialmente un carácter político a pesar de las divisiones existentes en la formación con respecto al tema. El BCE no tardó en formular sus dudas sobre la factibilidad de la operación teniendo en cuenta que desde Mayo de 2011 Chipre estaba excluida de los mercados. A este efecto, Orfanidis tuvo que interpretar otra vez el rol de "Padre de la Patria": el día 12 de Abril garantizó ante el BCE la viabilidad del Banco Popular afirmando que el grupo crediticio obtendría beneficios netos de 1.6 mil millones de euros una vez que terminara el bienio de recesión en Grecia y en Chipre (2012-13). En conclusión, las previsiones de Orfanidis no tenían correspondencia alguna con la realidad. Ni siquiera en la "década dorada" de la burbuja financiera se había registrado semejante volumen de ganancias para Cyprus Popular Bank que se había convertido en una entidad putrefacta un año y medio antes del rescate oficial del País (Marzo de 2013). En el próximo capítulo se analizarán más detenidamente las manipulaciones del BCE.





Redacción y locución: Antonio Giovetti
Servicio técnico del blog: Sergio Tiki
Grabación y audio: Aless Vill




 SUBIR






Imágenes de enetenglish.gr, skai.gr y financialpostbusiness.files.wordpress.com. En las dos fotos a la izquierda se ve a Andreas Vgenopoulos y Athanasios Orfanidis.




Fuentes:

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.sigmalive.com/news/politics/181899/kyvernisi-dialefkansi-aition-katarrefsis-laikis

http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/229090/viktoras-dierevnountai-oi-plirofories-se-schesi-me-tin-katarrefsi-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/181741/nyt-idea-tis-ekt-i-paroxi-ela-stin-xreokopimeni-laiki

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279170&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229382/apokalyptoume-tin-ekthesi-tou-proedrikou-gia-laiki-pdf-ellinika

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229285/ekthesi-kata-parangelia-leei-o-christofias-gia-ton-ela-tis-laikis

http://www.sigmalive.com/news/local/182411/poios-egrapse-tin-perivoiti-ekthesi-gia-ti-laiki

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229489/esoteriki-erevna-stin-kentriki-trapeza-gia-to-ela-sti-laiki

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279302&-V=articles

http://www.sigmalive.com/news/local/182486/panikos-pithani-zimia-sto-euro-apo-diarroes-gia-laiki

http://www.sigmalive.com/news/local/182431/kerdi-12-dis-gia-laiki-mexri-2016-ektimouse-i-kt-to-2012

http://www.sigmalive.com/simerini/business/182766/epitelous-tha-to-psaksei-kai-i-kentriki

http://economy.blogs.ie.edu/archives/2013/03/que-es-la-ela-emergency-liquidity-assistance.php

http://blogs.elconfidencial.com/mercados/perlas-de-kike/2013-10-21/ela-la-liquidez-de-los-bancos-en-apuros-al-descubierto_43932/

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=0

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/231794/katarrefsi-laikis-logo-aneparkeias-kentrikis-trapezas

http://www.philenews.com/el-gr/f-me-apopsi-eponymes-gnomes/385/231153/ta-krymmena-egklimata-kai-ta-fanera-anosiourgimata

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279638&-V=articles

http://www.koutipandoras.gr/article/129169/oi-kypriakes-arhes-zitoyn-apo-tin-ellada-na-dikasei-ton-vgenopoylo

http://cyprus-mail.com/2013/08/01/former-laiki-chairman-opposed-links-to-vgenopoulos/

http://www.centralbank.gov.cy/nqcontent.cfm?a_id=13791

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2011_1_200.pdf

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

http://aspects.duckdns.org/cyprus/Archive_2012/1205/Simerini_PDF/20120501_Simerini.pdf

http://www.bankofgreece.gr/Pages/el/Bank/News/Announcements/DispItem.aspx?Item_ID=3585&List_ID=1af869f3-57fb-4de6-b9ae-bdfd83c66c95&Filter_by=AN

http://offsite.com.cy/pliri-epignosi-ton-kindinon-gia-ti-marfin-egnatia-iche-i-ktk/

http://www.centralbank.gov.cy/media/pdf_gr/66_I_of_1997_Gazette.pdf

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/cyprus-government-report-points-fingers-on-bank-collapse/

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://www.laiki.com/EN/News/Documents/AnnualFinancialStatement2011EN.pdf

http://www.boe.es/doue/2010/083/Z00047-00199.pdf

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://www.boe.es/doue/2010/083/Z00047-00199.pdf