sábado, 18 de abril de 2015

Επιπτώσεις Μνημονίου (A' μέρος)










ΚΥΠΡΟΣ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑΣ


ΟΙ ΕΠΙΠΤΩΣΕΙΣ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ: ΤΟ ΣΚΑΝΔΑΛΩΔΕΣ ΞΕΠΟΥΛΗΜΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΥΠΟΚΑΤΑΣΤΗΜΑΤΩΝ ΤΩΝ ΚΥΠΡΙΑΚΩΝ ΤΡΑΠΕΖΩΝ


ΠΡΟΛΟΓΟΣ


Στις αρχές του προηγουμένου Μαρτίου το ψηφιακό περιοδικό "The Press Project" αποκάλυψε το ιστορικό του ξεπουλήματος των ελληνικών υποκαταστημάτων της Τράπεζας Κύπρου, της Λαϊκής Τράπεζας και της Ελληνικής Τράπεζας. Το άρθρο που βασίστηκε στο λεπτομερές ρεπορτάζ του Γερμανού δημοσιογράφου Harald Schumann για την εφημερίδα "Der Tagesspiegel" φανέρωσε πως το "Σενάριο Κύπρου" στήθηκε κυνικά και μεθοδικά από την παγκόσμια ελίτ αρκετούς μήνες πριν την εφαρμογή των μνημονιακών διατάξεων. Το σκάνδαλο παίρνει μεγάλες διαστάσεις αφού η Τράπεζα Πειραιώς πλήρωσε μονο 524 εκατομμύρια ευρώ για την διαχείριση καταθέσεων ύψους περίπου 12.8 δισεκατομμυρίων.

Λόγω της περιπλοκότητας του θέματος το κείμενο χωρίζεται σε διάφορα μέρη.


ΠΡΩΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Ο ΟΔΙΚΟΣ ΧΑΡΤΗΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΥΠΡΙΑΚΟΥ ΧΡΗΜΑΤΟΠΙΣΤΩΤΙΚΟΥ ΣΥΣΤΗΜΑΤΟΣ (ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΣ ΤΟΥ 2013)

Το 2012 η Τρόικα διοχέτευσε 40 δισεκατομμύρια στις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες (Alpha Bank, Εθνική Τράπεζα, Eurobank και Τράπεζα Πειραιώς) για να καλυφθούν οι ζημιές από το PSI. Το μέτρο δεν προέβλεπε την χρηματοδότηση των ξένων οργανισμών εγκατεστημένων στην χωρα επειδή δεν τελούσαν υπό τον έλεγχο της Τράπεζας της Ελλάδος. Στο μεταξύ, η κρίση έπληττε όλο και σοβαρότερα την Μεγαλόνησο και η Λευκωσία κατέφυγε στις υπηρεσίες της ιαπωνικής συμβουλευτικής εταιρείας Nomura προκειμένου να εκκαθαριστούν οι διεθνείς δραστηριότητες των δικών της χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων. Η πρωτοβουλία δεν καρποφόρησε αφού ουδείς δεν έδειξε πρόθυμος να προχωρήσει σε τόσο επικίνδυνη επένδυση λόγω της αδυναμίας της ελληνικής αγοράς. Το πιθανότατο ενδεχόμενο να κουρευτεί σχεδόν το 30% των καταθέσεων των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα (3.7 δισεκατομμύρια περίπου) αναστάτωσε τους δανειστές. Για να αποφευχθεί η κατάρρευση του Ευρωσυστήματος τον Ιανουάριο του 2013 η ΕΚΤ κατέστρωσε έναν οδικό χάρτη που περιλάμβανε τα δυο ακόλουθα σημεία:


A) Έναρξη της διαδικασίας αυτονόμησης των υποκαταστημάτων από την μητρική επιχείρηση και μετατροπή τους σε θυγατρικές. Με αυτό τον τρόπο το δικαίωμα εποπτείας θα μεταβιβαζόταν στην Τράπεζα της Ελλάδος, κάτι που θα σταματούσε τον κίνδυνο μετάδοσης της κυπριακής κρίσης στην γειτονική χώρα και ταυτοχρόνως θα απάλλασσε την Λευκωσία από την διαχείριση των ελληνικών τοξικών ομολόγων,


B) Απαγόρευση της εθνικοποίησής τους από την ελληνική κυβέρνηση. Η παραχώρηση των δόσεων θα εξαρτιόταν από την τήρηση αυτού του όρου εκ μέρους των Αθηνών. Επιπλέον, η Τρόικα θα λάμβανε υπόψη της την προσφυγή στα διεθνή δικαστήρια με βάση ο,τι ορίζεται από τις διμερείς συμφωνίες περί προστασίας των επενδύσεων.






ΟΙ ΓΕΝΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΩΛΗΣΗΣ

Η ΕΚΤ υπαγόρευσε τις εξής εναλλακτικές λύσεις για την δημιουργία των θυγατρικών και την πώλησή τους:


A) Voluntary scenario (Εκούσιο Σενάριο): Στην συγκεκριμένη περίπτωση η διαδικασία θα θετόταν σε εφαρμογή εξαιτίας της απόφασης της συνέλευσης των μετόχων των τριών εμπλεκομένων τραπεζών. Τονίζεται η σημασία να αποταμιευτεί ένα ικανοποιητικό ποσο για τις ανάγκες ανακεφαλαιοποίησης του χρηματοπιστωτικού συστήματος της Κύπρου.

B) Involuntary scenario I (Ακούσιο Σενάριο A'): Στην συγκεκριμένη περίπτωση η διαδικασία θα θετόταν σε εφαρμογή εξαιτίας της μονομερούς απόφασης της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου βάσει του νομοσχεδίου περί εξυγίανσης πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων που της απέδιδε την εξουσία να εκκαθαρίσει μη βιώσιμους οργανισμούς.

Γ): Involuntary Scenario II (Ακούσιο Σενάριο B'): Στην συγκεκριμένη περίπτωση η διαδικασία θα θετόταν  θετόταν σε εφαρμογή εξαιτίας της μονομερούς απόφασης της Τράπεζας της Ελλάδος η οποία μπορεί να αναστείλει τις δραστηριότητες οποιουδήποτε χρηματοπιστωτικού ιδρύματος άλλου κράτους-μέλους της ΕΕ εντός του εδάφους της Δημοκρατίας σύμφωνα με ο,τι προβλέπεται από το άρθρο 65 του νόμου 3601/2007. Η ΕΚΤ διευκρίνισε ότι οι αρμόδιες αρχές θα έπρεπε να λάβουν υπόψη τους τέτοια υπόθεση ενόψει μιας ανεξέλεγκτης κατάστασης.


Το κοινοτικό όργανο προσδιόρισε τα εξής επενδυτικά προφίλ:

A) Μια εμπορική τράπεζα εγκατεστημένη στην Ελλάδα,


B) Μια νεοσύστατη τράπεζα πλήρως κεφαλαιοποιημένη από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας,


Γ) Μια μεταβατική τράπεζα (bridge bank) που να διοικούσε το καλο μέρος των ελληνικών υποκαταστημάτων της Τράπεζας Κύπρου, της Λαϊκής Τράπεζας και της Ελληνικής Τράπεζας μέχρι την εύρεση στρατηγικού αγοραστή. Αυτό δεν αποτελούσε το προτιμητέο σενάριο της ΕΚΤ λόγω του προσωρινού χαρακτήρα του παραπάνω φορέα ο οποίος δεν εντασσόταν στο πλαίσιο της νομισματικής πολιτικής της Ευρωζώνης.



Η ΓΡΑΦΕΙΟΚΡΑΤΙΚΗ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ DEAL

Το επεξεργασμένο πρόγραμμα της ΕΚΤ χρειαζόταν μια μακρά γραφειοκρατική διαδικασία που αποτελούταν από τα παρακάτω έξι βήματα:


A) Ο στρατηγικός επενδυτής θα έπρεπε να γνωστοποιήσει στην Τράπεζα της Ελλάδος το επιχειρησιακό σχέδιο και τα ονόματα των στελεχών του Διοικητικού Συμβουλίου. Η τελική απόφαση θα ανακοινωνόταν εντός 12 μηνών από την υποβολή των δικαιολογητικών μετά από τυπικές συνομιλίες με τις κυπριακές αρχές.

B) Τα χρηματοοικονομικά περιουσιακά στοιχεία των ελληνικών υποκαταστημάτων των κυπριακών ιδρυμάτων θα παραχωρούνταν στις θυγατρικές κατόπιν της απαραίτητης αποτίμησης του Ανεξαρτητου Αποτιμητή και της σχετικής έγκρισης της Τράπεζας της Ελλάδος.


Γ) Η παραχώρηση των συμβατικών δικαιωμάτων και υποχρεώσεων των ελληνικών υποκαταστημάτων των κυπριακών ιδρυμάτων στις θυγατρικές ενδεχόταν να εγκριθεί από την μητρική εταιρεία.


Δ) Ο στρατηγικός επενδυτής θα ενημερωνόταν για τις εξελίξεις της συγκεκριμένης διαδικασίας σύμφωνα με τα οριζόμενα  από τις αρμόδιες αρχές.


E) Η κατεπείγουσα ανακεφαλαιοποίηση της Τράπεζας Κύπρου, της Λαϊκής Τράπεζας και της Ελληνικής Τράπεζας θα πραγματοποιούταν μέσω της fast-track διαδικασίας σύμφωνα με τα προβλεπόμενα από το πρόγραμμα διάσωσης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας και του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου. Έτσι, οι εν λόγω οργανισμοί θα είχαν πιο εύκολη πρόσβαση στην χρηματοδότηση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου.


ΣΤ) Η παραχώρηση έκτακτης ρευστότητας (ΕLΑ) στις θυγατρικές και η ένταξη τους στο πλαίσιο της νομισματικής πολιτικής της ευρωζώνης θα εγκρινόταν από το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ.



Για άλλη μια φορά, μη αιρετοί αντιπρόσωποι που είχαν χαράξει την πορεία της Κύπρου προς την άβυσσο σφετερίστηκαν το ρολο της πολιτικής εξουσίας για να επιβάλουν μη βιώσιμα σχέδια για το σύνολο της κοινωνίας. Μέχρι ποτε θα πληρώνουμε τα σπασμένα;


Συντάκτης: Antonio Giovetti
Τεχνική υπηρεσία: Sergio Pérez Pérez
Μαγνητοσκόπηση και ήχος: Aless Vill
Φωτογραφίες: pseka.net, media.rtv.net


Πηγές:

http://www.sigmalive.com/news/oikonomia/211863/idou-to-sxedio-tou-kourematos-kai-ksepoulimatos-ton-trapezon

file:///C:/Users/usuario/Downloads/ecb_final.pdf%20(2).pdf

http://www.thepressproject.gr/article/73440

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/245044/apokalypsi-tagesspiegel-to-kourema-tou-2013-prokrithike-mines-prin

http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/245405/oloi-ixeran-gia-to-kourema-apokalyptikes-plirofories

http://www.efsyn.gr/arthro/promeletimeno-egklima-stin-kypro

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/765437/Article.aspx

http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=504372

http://www.bankofgreece.gr/BoGDocuments/%CE%9D.3601-1.8.2007-%CE%91%CE%BD%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%88%CE%B7_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%AC%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CE%B4%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%84%CE%AE%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%B1%CF%80%CF%8C_%CF%84%CE%B1_%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC_%CE%B9%CE%B4%CF%81%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/el_con_2013_10_draft_law_1.pdf



martes, 7 de abril de 2015

Efectos Memorándum (Primera Parte)

Enlace a la segunda parte | Enlace a la tercera parte







CHIPRE: HISTORIA DEL FRACASO POLÍTICO Y ECONÓMICO DE UN PAÍS

LOS EFECTOS COLATERALES DEL MEMORÁNDUM: LA VENTA A PRECIO DE SALDO DE LAS SUCURSALES GRIEGAS DE LOS BANCOS CHIPRIOTAS 


INTRODUCCIÓN

A comienzos del pasado mes de Marzo el periódico digital "The Press Project" publicó la traducción al griego de un artículo que había visto la luz en el diario berlinés "Der Tagesspiegel" gracias a la investigación minuciosa del reportero alemán Harald Schumann. El texto denunció uno de los aspectos más controvertidos del Memorándum chipriota que obligó a las autoridades financieras de Nicosia a ceder al Banco del Pireo el control de las sucursales griegas de las tres más importantes instituciones crediticias de la isla - Banco de Chipre, Cyprus Popular Bank y Hellenic Bank - por la módica suma de 524 millones de euros. El escándalo asume dimensiones notables si se considera que dichas organizaciones gestionaban depósitos de más de 12 mil millones de euros. 

En la primera parte de la serie dedicada a este tema se hará hincapié en la situación prefigurada por la Troika dos meses antes de la intervención de la Nación - ocurrida en Marzo de 2013 - a través de un documento confidencial emitido por el Banco Central Europeo. En los sucesivos capítulos se detallará paso a paso toda la operación de acuerdo con lo expuesto en el Informe de la Comisión de Instituciones del Parlamento chipriota redactado en Julio de 2013.



PRIMER CAPÍTULO: LA HOJA DE RUTA PREDISPUESTA POR EL BANCO CENTRAL EUROPEO (ENERO DE 2013)

A lo largo de 2012 la Troika (UE-BCE-FMI) destinó 40 mil millones de euros del programa de ajuste para recapitalizar los cuatro bancos sistémicos griegos - Alpha Bank, Banco Nacional de Grecia, Banco del Pireo y Eurobank - y amortiguar los efectos ruinosos de la quita del 50% sobre la deuda pública de Atenas. La medida excluyó de la financiación a las entidades chipriotas por no subyacer a la supervisión del Banco de Grecia. La crisis azotaba con cada vez más fuerza a la isla y Nicosia contrató los servicios de la consultora japonesa Nomura para sondear la posibilidad de liquidar la actividad internacional de sus grupos financieros. La iniciativa no tuvo el éxito esperado a causa del rotundo rechazo de los inversores helenos a emprender una operación tan arriesgada. El supuesto de un "corralito" que hubiera afectado a casi una cuarta parte (aproximadamente 3.7 mil millones de euros) de los depósitos de las oficinas del Banco de Chipre, Cyprus Popular Bank y Hellenic Bank radicadas en Grecia desató la alarma de los prestamistas. Para atajar la eventualidad de una fuga masiva de capitales y el probable desplome de la moneda única, en el mes de Enero de 2013 el BCE trazó una hoja de ruta que preveía estos dos puntos

A) Conversión de organismos integrados en la empresa matriz y administrados por el Banco Central de Chipre (sucursales) en entes legalmente independientes de la misma y controlados por el Banco de Grecia (subsidiarias). De acuerdo con las estimaciones del BCE, su venta a postores extranjeros hubiera inmunizado al sistema crediticio chipriota contra los riesgos producidos por la gestión de los activos tóxicos helenos y a la vez hubiera frenado el efecto contagio causado por la quita a los depósitos custodiados por los grupos bancarios isleños.

B) Prohibición de su nacionalización por parte del Estado griego y condicionamiento de la ayuda financiera a la observación de esta cláusula. En caso de incumplimiento, la Troika también hubiera sopesado la conveniencia de denunciar a Atenas ante el Tribunal de la UE y la justicia internacional según lo acordado por los tratados bilaterales en materia de protección de inversiones.


LAS LÍNEAS GENERALES DEL PROCESO DE LIQUIDACIÓN

El BCE diseñó un plan completo que contemplaba las siguientes tres alternativas: 

A) Voluntary scenario (Escenario voluntario). En tal circunstancia, la cesión se hubiera producido a través de la decisión de la asamblea de los accionistas de los bancos involucrados en la operación. Los futuros compradores tenían que desembolsar una cantidad que cubriese parcialmente la necesidad de financiación de las entidades operativas en la isla; 

B) Involuntary scenario I (Escenario involuntario I). En este caso, el Banco Central de Chipre hubiera impulsado la venta de los activos ubicados en Grecia de acuerdo con los preceptos de la Ley de saneamiento de las instituciones financieras que estaba a punto de ser aprobada por la Cámara de Representantes; 

C) Involuntary scenario II (Escenario involuntario II). En este supuesto, el Banco de Grecia hubiera suspendido la actividad de grupos crediticios de otros Estados miembros de la UE dentro del territorio heleno según los poderes conferidos por el artículo 65 de la ley 3601/2007. El BCE recomendó recurrir a esta opción sólo ante una situación de extrema emergencia.



Además, el órgano regulador de los tipos de cambio a nivel continental delineó los perfiles de los inversores que debían ser: 

A) Un banco comercial ya establecido en Grecia;

B) Un banco de nueva creación cuyos capitales fuesen proporcionados por el Fondo Helénico de Estabilidad Financiera;

C) Un "banco puente" (bridge bank) que administrase la parte buena de las sucursales griegas de las entidades chipriotas hasta que un adquisidor se hiciese cargo de las mismas. De todas formas, la medida no encontraba el favor de Fránkfurt debido al carácter temporal de los "bridge banks" que, además,  no formaban parte del sistema de política monetaria implementado por el BCE.




LOS PORMENORES DEL PROCEDIMIENTO BUROCRÁTICO Y LAS INSTITUCIONES IMPLICADAS

La constitución de sociedades subsidiarias y su sucesivo traspaso al control privado se encuadraban en un procedimiento burocrático muy engorroso que comprendía los siguientes seis pasos: 

A) Consentimiento previo del Banco de Grecia que obligaba a los eventuales postores a facilitar un plan de negocios y la relación de los integrantes del Consejo de Administración y los accionistas. La decisión final tenía que ser tomada en el plazo máximo de 12 meses desde la presentación de la respectiva solicitud de adquisición tras unas conversaciones formales con las autoridades chipriotas; 

B) Cesión a las subsidiarias de todos los derechos y obligaciones inherentes a los activos financieros la cual tenía que estar acompañada por el informe de un auditor independiente y la aprobación del Banco de Grecia; 

C) Cesión a las subsidiarias de todos los derechos y obligaciones contractuales de los bancos chipriotas la cual podía requerir el visto bueno de la empresa matriz;

D) Necesidad de suministrar información a los inversores según modalidades deliberadas por las autoridades competentes.

E) La recapitalización urgente del Banco de Chipre, Cyprus Popular Bank y Hellenic Bank únicamente tenía que ser proporcionada según las directrices del plan de rescate acordado con la Comisión Europea, el Banco Central Europeo y el Fondo Monetario Internacional mediante el sistema fast-track (vía rápida). De esta forma, las tres instituciones de crédito podían acceder más facilmente a la financiación por parte del Banco Central de Chipre. 

F) En caso de que las subsidiarias hubiesen necesitado la provisión urgente de liquidez (ELA), hubiera sido precisa la aprobación del Consejo de Gobierno del BCE al que también correspondía  la decisión sobre la admisión de las nuevas entidades a las operaciones de política monetaria en el ámbito del Eurosistema. 


Una vez más, "cargos técnicos" no electos que habían planificado perfectamente la evolución de los acontecimientos aniquilaron la voluntad de una clase política entregada exclusivamente a sus intereses e impusieron programas económicos inviables recurriendo a la amenaza de quiebra desordenada del País. ¿Quien pagará los platos rotos?    



Redacción: Antonio Giovetti
Servicio técnico del blog: Sergio Pérez Pérez
Grabación y audio: Aless Vill
Imágenes: facebook.com, mark.space.4goo.net


Fuentes: 

http://www.sigmalive.com/news/oikonomia/211863/idou-to-sxedio-tou-kourematos-kai-ksepoulimatos-ton-trapezon

file:///C:/Users/usuario/Downloads/ecb_final.pdf%20(2).pdf

http://www.thepressproject.gr/article/73440

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/245044/apokalypsi-tagesspiegel-to-kourema-tou-2013-prokrithike-mines-prin

http://www.philenews.com/el-gr/oikonomia-kypros/146/245405/oloi-ixeran-gia-to-kourema-apokalyptikes-plirofories

http://www.efsyn.gr/arthro/promeletimeno-egklima-stin-kypro

http://www.euro2day.gr/news/economy/124/articles/765437/Article.aspx

http://www.tovima.gr/finance/article/?aid=504372

http://www.bankofgreece.gr/BoGDocuments/%CE%9D.3601-1.8.2007-%CE%91%CE%BD%CE%AC%CE%BB%CE%B7%CF%88%CE%B7_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CE%AC%CF%83%CE%BA%CE%B7%CF%83%CE%B7_%CE%B4%CF%81%CE%B1%CF%83%CF%84%CE%B7%CF%81%CE%B9%CE%BF%CF%84%CE%AE%CF%84%CF%89%CE%BD_%CE%B1%CF%80%CF%8C_%CF%84%CE%B1_%CF%80%CE%B9%CF%83%CF%84%CF%89%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC_%CE%B9%CE%B4%CF%81%CF%8D%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B1.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/el_con_2013_10_draft_law_1.pdf











sábado, 14 de marzo de 2015

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (Δ' ΜΕΡΟΣ)



A' ΜΕΡΟΣ    |    B' ΜΕΡΟΣ    |    Γ' ΜΕΡΟΣ



ΚΥΠΡΟΣ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΜΙΑΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑΣ

ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ

ΤΕΤΑΡΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: Η ΟΛΟΚΛΗΡΩΣΗ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΔΙΑΣΩΣΗΣ ΚΑΙ Η ΕΠΙΒΟΛΗ ΠΕΡΙΟΡΙΣΤΙΚΩΝ ΜΕΤΡΩΝ ΣΤΙΣ ΤΡΑΠΕΖΙΚΕΣ ΣΥΝΑΛΛΑΓΕΣ (ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΤΟΥ 2012 - ΜΑΡΤΙΟΣ ΤΟΥ 2013)

ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Τον Δεκέμβριο του 2001 η κυβέρνηση της Αργεντινής στέρησε από τους πολίτες το δικαίωμα ελεύθερης πρόσβασης στις καταθέσεις τους προκειμένου να αποφευχθεί η κατάρρευση του τραπεζικού συστήματος. Το μέτρο αποτέλεσε προηγούμενο για παρόμοιες καταστάσεις όπως στην περίπτωση της Κύπρου κατά τον Μάρτιο του 2013.


Η ΕΚΚΑΘΑΡΙΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ

Στις 31 Αυγούστου του 2012 δημοσιοποιήθηκαν τα οικονομικά αποτελέσματα της Λαϊκής Τράπεζας που έκλεισε το πρώτο εξάμηνο του αντίστοιχου έτους με περαιτέρω ζημιές αξίας 1.3 δισεκατομμυρίου ευρώ. Η βιωσιμότητά της αμφισβητήθηκε από την ΕΚΤ η οποία στις 6 Σεπτεμβρίου έστειλε επιστολή στον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου κ. Πανίκο Δημητριάδη ζητώντας συγκεκριμένες αποσαφηνίσεις για τους τρόπους ανακεφαλαιοποίησης του οργανισμού. Την επόμενη εβδομάδα  το κορυφαίο στέλεχος του εποπτικού φορέα εγγυήθηκε την φερεγγυότητα του προβληματικού χρηματοπιστωτικού ιδρύματος και γνωστοποίησε ότι η συμβουλευτική εταιρεία KMPG UK είχε καταστρώσει σχέδιο διαχωρισμού της Λαϊκής σε καλή και κακή τράπεζα που προέβλεπε την πώληση των ελληνικών υποκαταστημάτων, την μείωση κατά 39% της δραστηριότητας εντός κυπριακού εδάφους, απολύσεις προσωπικού και περικοπές μισθών. Η πρωτοβουλία ναυάγησε εξαιτίας της αρνητικής γνωμοδότησης της Κομισιόν που εξεδόθη στο τέλος του 2012. Τότε, η Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει στην μοίρα της τον όμιλο ο οποίος εξαφανίστηκε κατόπιν λίγων μηνών.



ΤΑ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΚΥΠΡΟΥ ΚΑΙ H ΠΑΡΑΔΟΣΗ ΤΗΣ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΠΑΙΤΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ 

Στις 12 Σεπτεμβρίου πραγματοποιήθηκε στην Λευκωσία η συνεδρίαση του Eurogroup με σκοπό να βρεθεί μία συμβιβαστική λύση για το σχέδιο διάσωσης η οποία τελικά δεν καρποφόρησε. Η κατάσταση επιδεινώθηκε την στιγμή που επισημοποιήθηκε ότι η Τράπεζα Κύπρου συσσώρευσε ζημιές ύψους 216 εκατομμυρίων κατά το εννεάμηνο του 2012 ενώ το ποσοστό ρευστότητας σε ευρώ και ξένα νομίσματα ήταν παντελώς ανεπαρκές. Στις 7 Νοεμβρίου το Διοικητικό Συμβούλιο της ΕΚΤ απέκλεισε το ίδρυμα από τον μηχανισμό νομισματικής πολιτικής, κάτι που θα θετόταν σε ισχύ μια εβδομάδα αργότερα. Σε αυτό το σημείο, η κυβέρνηση του ακελικού Δημήτρη Χριστόφια υποχρεώθηκε να ξαναρχίσει τις συνομιλίες με τους πιστωτές και στις 18 Νοεμβρίου οι δυο πλευρές πέτυχαν συμφωνία σχετικά με το θέμα της εξυγίανσης των χρηματοπιστωτικών οργανισμών παρόλο που σε αλλα καίρια ζητήματα υπήρχαν σοβαρές αντιπαραθέσεις. Κατά συνέπεια, στις 22 Νοεμβρίου η ΕΚΤ διέκοψε την χρηματοδότηση στις κυπριακές τράπεζες. Οι ιθύνοντες παραδόθηκαν στις απαιτήσεις της διεθνούς ελίτ μέσω της εξής ανακοίνωσης: "Μετά από σκληρές διαπραγματεύσεις με την Τρόικα και πάντοτε έχοντας υπόψη τις δύσκολες συνθήκες που διέπεται ο τόπος μας βρισκόμαστε πολύ κοντά στην υπογραφή του Μνημονίου". Στο μεταξύ, ο Υπουργός Οικονομικών Βάσος Σιαρλής σημείωσε ότι η σύμβαση θα ολοκληρωνόταν με την δημοσίευση της έκθεσης της εταιρείας παροχής υπηρεσιών λογιστικής PIMCO για τις πραγματικές κεφαλαιακές ανάγκες του τραπεζικού τομέα.


Η ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑ ΤΟΥ ΚΟΥΡΕΜΑΤΟΣ (BAIL-IN)

Το κύριο χαρακτηριστικό του Κυπριακού Μνημονίου ήταν αναμφίβολα η εφαρμογή περιοριστικών όρων ως προς την απόσυρση καταθέσεων. Στις 2 Ιουλίου του 2012 η ΕΚΤ έστειλε επιστολή στην Λευκωσία όπου διατύπωσε την διαφωνία της με την κρατικοποίηση της Λαϊκής υπογραμμίζοντας ότι η αναδιάρθρωση του χρηματοοικονομικού συστήματος θα αποπερατωνόταν πιο αποτελεσματικά με ίδια μέσα - παραδείγματος χάριν με τον διαχωρισμό μεταξύ καλών και κακών τραπεζών, την πώληση των ελληνικών υποκαταστημάτων και την μείωση της δραστηριότητάς τους -. Η γνωμοδότηση της ΕΚΤ παρέπεμπε στο περιεχόμενο της κοινοτικής διάταξης COM [2012] 280 final που υιοθετήθηκε από την Κομισιόν στις 20 Ιουνίου του 2012 και ενεκρίθη μέσα στο 2013. Οι στόχοι του συγκεκριμένου νόμου είναι οι εξής:

A) Eνίσχυση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας, μείωση του ηθικού κινδύνου, προστασία των καταθετών και των τραπεζικών υπηρεσιών κρίσιμης σημασίας, εξοικονόμηση δημόσιου χρήματος και προστασία της εσωτερικής αγοράς για τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.



B) Το πλαίσιο αναμένεται να έχει θετικό κοινωνικό αντίκτυπο: πρώτον, με τη μείωση του ενδεχομένου συστημικής τραπεζικής κρίσης και την αποφυγή απωλειών στην οικονομική ευημερία, που είναι επακόλουθο μιας τραπεζικής κρίσης· και, δεύτερον, με την ελαχιστοποίηση της έκθεσης των φορολογουμένων σε απώλειες που προκύπτουν από την παροχή στήριξης σε ιδρύματα, λόγω αφερεγγυότητας.


Γ) Το κόστος του πλαισίου απορρέει από πιθανή αύξηση του κόστους χρηματοδότησης για τα ιδρύματα, λόγω της εξάλειψης της σιωπηρής βεβαιότητας για χορήγηση κρατικής στήριξης και από το κόστος που αφορά τους πόρους εξυγίανσης. Υπάρχει ενδεχόμενο να μεταβιβάσουν τα ιδρύματα αυτό το αυξημένο κόστος στους πελάτες ή τους μετόχους, μειώνοντας τα επιτόκια καταθέσεων αυξάνοντας τα επιτόκια δανεισμού και τα τραπεζικά τέλη ή μειώνοντας την απόδοση του μετοχικού κεφαλαίου. Ωστόσο, ο ανταγωνισμός θα μπορούσε να μειώσει τη δυνατότητα των ιδρυμάτων να μεταφέρουν εξ ολοκλήρου το κόστος σε άλλους. Τα δυνητικά οφέλη του πλαισίου, από άποψη οικονομικής ευημερίας μακροπρόθεσμα, χάρη στην μειωμένη πιθανότητα συστημικής κρίσης, είναι σαφώς υψηλότερα από το ενδεχόμενο κόστος.

Το προκαταρκτικό κείμενο του Μνημονίου του Νοεμβρίου του 2012 αναφερόταν στον εν λόγω κανονισμό στην παράγραφο 1.19: "Οι αρχές θα εισαγάγουν νομοθεσία που θα καθιερώνει ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο για την αναδιάρθρωση και την διάλυση των πιστωτικών ιδρυμάτων, αντλώντας μεταξύ άλλων από την σχετική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής". Στις 11 Ιανουαρίου η κυβέρνηση Χριστόφια διαβίβασε το νομοσχέδιο "περί εξυγίανσης πιστωτικών και άλλων ιδρυμάτων" στην ΕΚΤ που απάντησε μετά από τρεις εβδομάδες με τον ακόλουθο τρόπο: "Η ΕΚΤ χαιρετίζει την εφαρμογή, σύμφωνα με το σχέδιο νόμου για την εξυγίανση, μέτρων εξυγίανσης αποκλειστικά σε μη βιώσιμα ιδρύματα, τόσο για λόγους δικαιοπολιτικούς, όσο για λόγους συνέπειας με την πρόταση της Επιτροπής της 6ης Ιουνίου 2012 για ένα ευρωπαϊκό πλαίσιο ανάκαμψης και εξυγίανσης τραπεζών". Η διάταξη δημοσιεύτηκε στις 22 Μαρτίου του 2013 μετά από την νίκη του συντηρητικού Νίκου Αναστασιάδη στις προεδρικές του Φεβρουαρίου.

Με λίγα λόγια, η επιβολή περιοριστικών μέτρων στις τραπεζικές συναλλαγές δεν ήταν πρωτοβουλία της τελευταίας στιγμής. Επρόκειτο για απόφαση που χρειάστηκε μια περίπλοκη διαδικασία. Ανέκαθεν κάποιοι εκλεκτοί ήξεραν ο,τι διαδραματιζόταν στο παρασκήνιο και παρόλα αυτά εξασφάλισαν στους Κυπρίους ότι δε θα γινόταν κανένα κούρεμα. Η κοινή γνώμη ακόμα περιμένει την άσκηση ποινικών διώξεων κατά των υπαιτίων.





ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ

Η μεταμνημονιακή αναδιάρθρωση του πιστωτικού συστήματος προξένησε τις εξής επιπτώσεις:

A) Την εξαφάνιση της Λαϊκής Τράπεζας,



B) Την σκανδαλώδη πώληση των ελληνικών υποκαταστημάτων των τριών κυπριακών χρηματοοικονομικών οργανισμών - Λαϊκής, Κύπρου και Ελληνικής - στην Τράπεζα Πειραιώς,



Γ) Την παράδοση της Τράπεζας Κύπρου σε ξένους μετόχους, όπως τον Αμερικανό κ. Wilbur Ross, διαχειριστή του ομώνυμου επενδυτικού κεφαλαίου, ο οποίος το 2011 αγόρασε το 34% του Bank of Ireland και πούλησε όλο το πακέτο τρία χρόνια αργότερα τριπλασιάζοντας τα κέρδη, ενώ ο μη εκτελεστικός πρόεδρος είναι ο Ελβετός κ. Josef Ackermann που διένυσε μια διακεκριμένη σταδιοδρομία στην Deutsche Bank,



Δ) Το ξεπούλημα της Ελληνικής Τράπεζας. Μετά την ολοκλήρωση της αύξησης κεφαλαίου κατά 294 εκατομμύρια ευρώ στο τέλος του 2013, το 54% των μετοχών μοιράστηκε ανάμεσα στην Wargaming.net - μια Λευκορωσικών συμφερόντων επιχείρηση που εδρεύεται στην Κύπρο και δραστηριοποιείται στον κλάδο των διαδικτυακών πολεμικών βιντεοπαιχνιδιών αριθμώντας περίπου 20.000.000 χρήστες από όλο τον κόσμο - και το γνωστό επενδυτικό κεφάλαιο Third Point ιδιοκτησίας του Αμερικανού μεγιστάνα κ. Daniel Loeb που το 2012 κέρδισε 500.000.000 δολάρια από την αγοραπωλησία ελληνικών ομολόγων.   Αξίζει να σημειωθεί ότι ο πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλιου είναι ο Ολλανδός Bert Pijls, ένας έμπειρος τραπεζίτης με διεθνή καριέρα.      



Η απεθνικοποίηση των μειζόνων τραπεζών μονο αποτέλεσε το πρώτο στάδιο της ληστείας της χώρας. Στις αρχές του 2015 η Κύπρος υπέστη άλλες σοβαρές απώλειες που θα εξεταστούν αναλυτικά στα επόμενα κείμενα.


Συντάκτης και εκφωνητής: Antonio Giovetti
Τεχνική υπηρεσία του blog: Sergio Tiki
Μαγνητοσκόπηση και ήχος: Aless Vill
Φωτογραφίες: technoeconomy.net y tormentahild.blogspot.com



Πηγές:

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2013_1_017.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/el_con_2013_10_f_sign.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/en_con_2012_50_f_sign.pdf

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=1

http://dealbook.nytimes.com/2014/10/17/to-restore-confidence-in-economy-a-test-of-europes-banks/

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.sigmalive.com/news/politics/181899/kyvernisi-dialefkansi-aition-katarrefsis-laikis

http://www.kathimerini.com.cy/index.php?pageaction=kat&modid=1&artid=115212

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/EL/TXT/?uri=CELEX%3A52012PC0280













lunes, 9 de marzo de 2015

MEMORANDUM EN CHIPRE (Cuarta Parte)


PRIMER CAPITULO   |   SEGUNDO CAPITULO   |   TERCER CAPITULO




CHIPREHISTORIA DEL FRACASO POLÍTICO Y ECONÓMICO DE UN PAÍS

LOS ENTRESIJOS DEL MEMORÁNDUM: EL CASO CYPRUS POPULAR BANK


CUARTO CAPÍTULO: LA ULTIMACIÓN DEL PLAN DE RESCATE Y EL CORRALITO (AGOSTO DE 2012 - MARZO DE 2013)



INTRODUCCIÓN

En Diciembre de 2001 el gobierno argentino liderado por el radical Fernando de la Rúa impuso restricciones a la retirada de fondos con el fin de atajar el desplome bancario. A este efecto, el periodista económico Antonio Laje acuñó el término "corralito" que en el País sudamericano define una jaula cerrada con una red de madera para que el bebé pueda jugar con seguridad. La medida sentó un grave precedente en vista de escenarios semejantes: el caso más llamativo tuvo lugar en la República de Chipre en Marzo de 2013.


LA LIQUIDACIÓN DE CYPRUS POPULAR BANK

El 31 de Agosto de 2012 fue publicada la contabilidad de Cyprus Popular Bank que cerró el primer semestre del respectivo ejercicio económico con unas ulteriores pérdidas de 1.3 mil millones de euros. Su viabilidad empezó a ser cuestionada por el BCE que en fecha 6 de Septiembre envió una carta al Gobernador del Banco Central de Chipre Panikos Dimitriadis instándole a detallar los métodos de recapitalización de la entidad para la semana siguiente. El 13 de Septiembre el máximo responsable del órgano de supervisión del sistema financiero nacional garantizó la sostenibilidad del problemático grupo crediticio y comunicó que la firma de consultoría KMPG UK había preparado un plan de división de la institución en "banco bueno" y "banco malo" que contemplaba la venta de todas sus sucursales griegas, la reducción del 39% de la actividad dentro del territorio chipriota y recortes salariales y de personal. La iniciativa naufragó tras el parecer negativo de la Comisión Europea emitido a finales de 2012. Así, el Banco Central de Chipre se encontró obligado a abandonar a su suerte a Cyprus Popular Bank que fue desmantelado algunos meses más tarde.


LAS DIFICULTADES DEL BANCO DE CHIPRE Y LA CAPITULACIÓN DEFINITIVA DEL GOBIERNO DE DIMITRIS JRISTOFIAS

El 12 de Septiembre se celebró en Nicosia una sesión del Eurogrupo con el objetivo de lograr un acuerdo "in extremis" con las autoridades isleñas acerca de la intervención sin resultados apreciables. Los acontecimientos se precipitaron cuando el Banco de Chipre hizo públicas las cuentas de los primeros nueve meses de 2012: las pérdidas de la principal organización financiera nacional habían alcanzado los 216 millones de euros y las reservas de capital se estaban agotando. El 7 de Noviembre el Consejo de Gobierno del BCE decidió la exclusión de la entidad del mecanismo de política monetaria que hubiera sido efectiva a partir del día 14. A esa altura, el gobierno del izquierdista Dimitris Jristofias tuvo que reanudar las conversaciones con la Troika y en fecha 18 de Noviembre ambas partes concordaron el plan de saneamiento de las instituciones crediticias mientras existían notables divergencias en otros puntos programáticos. En consecuencia, el 22 de Noviembre el BCE cortó el grifo de la financiación a los bancos chipriotas. El ejecutivo había declarado su capitulación mediante la siguiente nota oficial: "Después de unas duras negociaciones con la Troika y siempre teniendo en consideración las graves circunstancias que afectan a nuestro País estamos a punto de firmar el Memorándum de Entendimiento". Posteriormente, el Ministro de Economía y Hacienda Vassos Siarlís anunció que el rescate hubiera sido oficializado después de la publicación del informe de la auditora PIMCO que hubiera certificado las reales dimensiones del apoyo financiero al sector bancario.


LAS MODALIDADES DEL CORRALITO

La peculiaridad más destacable del Memorándum chipriota resultó ser el "corralito" cuya gestación se produjo el 2 de Julio de 2012. En esa fecha, el Banco Central Europeo manifestó su disconformidad con la decisión de recapitalizar Cyprus Popular Bank mediante una acción conjunta entre el gobierno y el Banco Central Nacional y dejó claro que la reeucturación del sistema crediticio hubiera sido llevada a cabo de una manera más eficaz a través de los recursos internos de las instituciones financieras indicando algunos de dichos instrumentos (separación entre bancos buenos y bancos malos, venta de activos, reducción de su tamaño etc). Esta opinión se fundamentaba en una directiva comunitaria - la COM [2012] 280 final - adoptada por la Comisión Europea el 20 de Junio de 2012 y aún pendiente de aprobación la cual tenía las siguientes finalidades:

A) El marco de resolución bancaria de la Unión persigue los objetivos de fomento de la estabilidad financiera, reducción del riesgo moral, protección de los depositantes y los servicios bancarios esenciales, ahorro de dinero público y protección del mercado interior de entidades financieras.



B) Se espera que el marco tenga repercusiones sociales positivas: en primer lugar, reduciendo la probabilidad de una crisis del sistema bancario y evitando las pérdidas de bienestar económico que siguen a una crisis bancaria; y, en segundo lugar, minimizando la exposición del contribuyente a pérdidas resultantes del respaldo prestado a las entidades con problemas de solvencia.


C) Los costes de dicho marco son debidos a un previsible aumento de los costes de financiación de las entidades debido a la supresión de la certidumbre implícita de la existencia de apoyo estatal, y a los costes asociados a los fondos de resolución. Las entidades podrían trasladar este aumento de costes a los clientes o a los accionistas reduciendo los tipos de interés de los depósitos, aumentando los tipos aplicados a sus préstamos y sus comisiones o reduciendo la rentabilidad de sus acciones. Sin embargo, la acción de la competencia mitigaría una repercusión plena de este aumento de costes por parte de las entidades. Los beneficios potenciales del marco en términos de bienestar económico a largo plazo y de reducción de riesgo de crisis sistémica son sustancialmente superiores a los costes potenciales.


La versión preliminar del Memorándum acordada con la Troika en Noviembre de 2012 recogía en el punto 1.19 estas directrices: "Las autoridades introducirán un marco legal completo para la reestructuración y la liquidación de las entidades bancarias de acuerdo con lo previsto por la resolución de la Comisión Europea". El 11 de Enero de 2013 el gobierno de Dimitris Jristofias envió el borrador de la Ley de Saneamiento de las organizaciones crediticias al BCE que así contestó tres semanas después: "El BCE saluda  tanto por motivos jurídicos y políticos como por razones de coherencia con la propuesta de la Comisión Europea elaborada en Junio de 2012 la aplicación de las medidas de ajuste contenidas en el proyecto de ley las cuales se dirigen exclusivamente a entidades no viables. Así se crearán los presupuestos para la recuperación y el saneamiento del sector bancario a nivel europeo". La norma fue promulgada en fecha 22 de Marzo de 2013 tras las elecciones presidenciales de Febrero de 2013 que vieron el triunfo del derechista Nikos Anastasiadis.




En pocas palabras, el corralito ("bail-in") no representó una iniciativa casual tomada en un momento puntual, sino una decisión meditada durante meses. La élite mundial estaba al tanto de los sucesos y, sin embargo, todos aseguraron a los chipriotas que se hubiera mantenido el derecho a la libre disposición de sus depósitos. Una mentira que tendrá que acarrear consecuencias penales.




CONCLUSIONES

La intervención provocó los siguientes cambios tanto en la estructura de los bancos como en su dirección:


A) La desaparición de Cyprus Popular Bank,


B) La venta escandalosa de todas las filiales griegas de las entidades financieras chipriotas (Cyprus Popular Bank, Hellenic Bank y Banco de Chipre) al Banco del Pireo la cual merece capitulo aparte,

C) La entrega del Banco de Chipre a accionistas extranjeros como el estadounidense Wilbur Ross, propietario del omónimo fondo buitre, que en 2011 adquirió el 34% del Bank of Ireland pagando 10 céntimos por cada acción y tres años más tarde se desprendió de todas sus cuotas triplicando sus beneficios. Además, su presidente no ejecutivo es el suizo Josef Ackermann, un hombre con un notable recorrido profesional en Deutsche Bank,

D) Se observa una situación análoga también en Hellenic Bank, el segundo banco más importante de la isla. A finales de 2013, tras la finalización del proceso de aumento de capital por el valor de 294 millones de euros, la mayoría de las acciones quedaron repartidas entre Wargaming.net, una empresa bielorrusa afincada en Chipre que desarrolla juegos de guerra on-line y cuenta con más de 20.000.000 de usuarios registrados, y el fondo de inversión Third Point, gestionado por Daniel Loeb, un especulador americano que reportó ganancias netas de 500.000.000 de dólares mediante la compraventa de deuda pública griega. El Consejo de Administración está presidido por el holandés Bert Pijls, un banquero con una considerable experiencia internacional.


La desnacionalización de la banca ha constituido sólo el primer paso del despojo del País. A comienzos de 2015 Chipre sufrió otros varapalos que próximamente serán objeto de análisis.



Redacción y traducción del griego: Antonio Giovetti
Servicio técnico del blog: Sergio Tiki
Grabación y audio: Aless Vill
Imágenes: technoeconomy.net y tormentahild.blogspot.com



Fuentes:

http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ES/TXT/?uri=CELEX%3A52012PC0280

http://www.cylaw.org/nomoi/arith/2013_1_017.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/el_con_2013_10_f_sign.pdf

https://www.ecb.europa.eu/ecb/legal/pdf/en_con_2012_50_f_sign.pdf

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=1

http://dealbook.nytimes.com/2014/10/17/to-restore-confidence-in-economy-a-test-of-europes-banks/

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.sigmalive.com/news/politics/181899/kyvernisi-dialefkansi-aition-katarrefsis-laikis

http://www.kathimerini.com.cy/index.php?pageaction=kat&modid=1&artid=115212


martes, 17 de febrero de 2015

ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΚΥΠΡΟΥ (Γ' ΜΕΡΟΣ)

 
 



A' ΜΕΡΟΣ    |    B' ΜΕΡΟΣ    |    Δ' ΜΕΡΟΣ





ΚΥΠΡΟΣ: ΤΟ ΧΡΟΝΙΚΟ ΤΗΣ ΠΟΛΙΤΙΚΗΣ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗΣ ΧΡΕΟΚΟΠΙΑΣ

ΤΟ ΠΑΡΑΣΚΗΝΙΟ ΤΟΥ ΜΝΗΜΟΝΙΟΥ: Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ



ΤΡΙΤΟ ΚΕΦΑΛΑΙΟ: ΟΙ ΠΡΑΞΕΙΣ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΡΑΛEIΨΕΙΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΑΙΚΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ (ΙΟΥΛΙΟΣ-ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ ΤΟΥ 2012)


ΠΡΟΛΟΓΟΣ

Ανάμεσα στο 2011 και το 2012 οι δημοσιογράφοι Άρης Χατζηστεφάνου και Αικατερίνη Κιτίδη δημοσίευσαν "Debtocracy" και "Catastroika", δυο ντοκιμαντέρ που αποκαλύπτουν το τεχνητό φούσκωμα του ελληνικού χρέους και τις επιπτώσεις της παρέμβασης της διεθνούς ελίτ στα δημοσιονομικά προβλήματα της Αθήνας. Τα συμπεράσματά τους βγάλθηκαν μετά από την λεπτομερή ανάλυση παρόμοιων διαδικασιών που έγιναν στην Λατινική Αμερική (Αργεντινή, Ισημερινός) και στην Ευρώπη (πρώην ΕΣΣΔ και Ανατολική Γερμανία). Σε αυτό το κείμενο τέτοιες σκέψεις θα αναφερθούν στην κυπριακή πραγματικότητα.


Η ΑΦΙΞΗ ΤΗΣ ΤΡΟΙΚΑΣ: Η ΑΦΕΤΗΡΙΑ ΤΗΣ ΠΟΡΕΙΑΣ ΠΡΟΣ ΤΗΝ ΑΒΥΣΣΟ

Η απόφαση να αποκλειστεί η Λαϊκή Τράπεζα από τον μηχανισμό νομισματικής πολιτικής αναστάτωσε τον Διοικητή της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου κ. Πανίκο Δημητριάδη που μάταια προσπάθησε να εκμεταλλευτεί το αξίωμά του για να αλλάξει την στάση της ΕΚΤ. Κατά συνέπεια, ο δεύτερος κυπριακός χρηματοοικονομικός όμιλος έπρεπε να υποθηκεύσει την δική του ακίνητη περιουσία ως αντίτιμο για την συνέχιση της γραμμής παροχής έκτακτης ρευστότητας από τον ΕLΑ (Emergency Liquidity Assistance). Δεν έμεινε άλλη επιλογή από την προσφυγή στον Ευρωπαϊκό Μηχανισμό Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας (EFSF): στις 26 Ιουλίου του 2012 το κλιμάκιο της Τρόικας έφτασε στην Μεγαλόνησο και παρέδωσε ένα προσχέδιο του Μνημονίου στον κ. Δημήτρη Χριστόφια ο οποίος την επόμενη ήμερα αναχώρησε για το Λονδίνο για να παρακολουθήσει τους Ολυμπιακούς Αγώνες. Από την βρετανική πρωτεύουσα ο τέως Πρόεδρος της Κυπριακής Δημοκρατίας δήλωσε τα εξής: "Δεν μπορεί να έλθουν κάποιοι από έξω και να μας πουν αυτή είναι η κατάσταση της οικονομίας σας. Ίσως έχουμε διαφορετική εκτίμηση για την κατάσταση των οικονομικών στην Κύπρο και πώς να επιλύσουμε το πρόβλημα. Γι' αυτό τους κάλεσα να συνεχίσουμε τον διάλογο μέχρι τον Σεπτέμβριο". Η αντίθεση του κ. Χριστόφια στην Δύση - που βασιζόταν ως επί το πλείστον σε ιδεολογικούς λόγους - δεν σταμάτησε την κατάρρευση της χώρας της οποίας η πορεία χαραζόταν από ξένους μη αιρετούς αντιπροσώπους.


O ΜΥΣΤΙΚΟΣ ΣΥΜΒΙΒΑΣΜΟΣ ΜΕΤΑΞΥ ΤΗΣ ΕΚΤ ΚΑΙ ΤΗΣ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ


Στις 31 Ιουλίου του 2012 ο Γάλλος Benoit Coeuré - ένα από τα έξι μέλη του Εκτελεστικού Συμβουλίου της ΕΚΤ - έστειλε στον κ. Πανίκο Δημητριάδη ένα ηλεκτρονικό μήνυμα που κατέστησε σαφείς τις προθέσεις του κοινοτικού οργάνου. Ο υψηλόβαθμος Ευρωπαίος αξιωματούχος υπαγόρευσε τις εξής τρεις τρόπους προκειμένου να αποφευχθεί η εκκαθάριση της Λαϊκής Τράπεζας (κείμενο στα αγγλικά):

A) Revising the ELA valuation and haircut methodology, in particular for credit claims (non-tradable instruments). The CBC (Central Bank of Cyprus) has in principle the possibility to apply less stringent valuation and haircut compared to the approach followed by the Eurosystem in credit operations. This should of course be done in a transparent and reasoned way, substantiating the claim that standard Eurosystem haircut are not necessary in the case of certain types of collateral accepted under ELA.

B) Issuance of Goverment guaranteed bank bonds (GGBBs). To use additional GGBBs in ELA, the CBC needs to submit a request to the Executive Board only and not to the Governing Council as these bonds will only be used under ELA operations. Of course, this option would have to be weighted against the entry cost (as I understand GGBBs never have been used in Cyprus) and the consecuences for government debt sustainability.



C) Unsecured guarantees provided by the Cypriot government: this type of collateral have been used only in Ireland. It has the disadvantage that it creates a direct bank-sovereign channel since, in the case of a deposit run resulting in the bank's inability to repay ELA, it will create a demand of payment by the State, at a time when the State itself could be expected under stress.



Ο εκπρόσωπος της ΕΚΤ διετύπωσε την άποψη ότι σε καμία περίπτωση δεν θα έπρεπε η κυπριακή κυβέρνηση να εμπλακεί στο θέμα: από μια πλευρά η μεταχείριση κρατικών ομολόγων με σκοπό να επιβιώσει ένα ίδρυμα που μόνο λειτουργούσε χάριν στην νομισματική χρηματοδότηση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου θα χρειαζόταν την αντίστοιχη άδεια του Εκτελεστικού Συμβουλίου και από την άλλη η προσφυγή σε διαφορετικού είδους εξασφαλίσεις θα διακινδύνευε την βιωσιμότητα του δημόσιου χρέους σε περίπτωση μαζικής απόσυρσης καταθέσεων. Η καλύτερη λύση αποτελούταν από την εφαρμογή "κριτηρίων ευελιξίας" στην αξιολόγηση των εγγυήσεων που θα έπρεπε να υποβάλει η Λαϊκή Τράπεζα για να δικαιολογηθεί η παραχώρηση ΕLΑ. Με λίγα λόγια, ο κ. Coeuré συμβούλεψε τον κ. Δημητριάδη να προχωρήσει σε παραποίηση των οικονομικών αποτελεσμάτων του προβληματικού χρηματοπιστωτικού ομίλου φουσκώνοντας την αξία της περιουσίας του.

Η εν λόγω πρωτοβουλία συζητήθηκε σε μια συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΕΚΤ η οποία έγινε σε τεταμένο κλίμα. Ο Πρόεδρος του Bundesbank κ. Jens Weidmann διαφώνησε με την διοχέτευση επιπλέον δέκα δισεκατομμυρίων ευρώ σε μία τράπεζα που θα εξαφανιζόταν λίγους μήνες αργότερα και δήλωσε ότι κάποιοι ήθελαν να σώσουν την Κύπρο από την πίσω πόρτα. Σε αυτό το σημείο, χρειάζεται να τονιστούν οι εξής παρατηρήσεις:

A) Εκτός από την συμβολή της στην λογιστική απάτη, η ΕKT παραβίασε τον δικό της κανονισμό που δεν προβλέπει την παρέμβασή της σχετικά με την χορήγηση έκτακτης ρευστότητας σε φορείς που τελούν υπό χρεοκοπία,

B) Ο τρόπος διάσωσης της Κύπρου παρουσίασε παρόμοια χαρακτηριστικά με της Ιρλανδίας: το Δουβλίνο κατέφυγε σε Μνημόνιο με την απειλή της ΕΚΤ να διακόψει την χρηματοδότηση των τραπεζών ενώ στην περίπτωση της Λευκωσίας τέτοιες προειδοποιήσεις έπεσαν στο κενό. Τότε, η Φραγκφούρτη δεν δίστασε να χρησιμοποιήσει τον κυνισμό της για να τελειώσει με το πρόβλημα: στο πρώτο στάδιο της κρίσης δεν άσκησε τον παραμικρό έλεγχο στην κατάσταση της Λαϊκής Τράπεζας μην αμφισβητώντας την εγκυρότητα των εκθέσεων των κκ. Αθανασίου Ορφανίδη και Πανίκου Δημητριάδη και κατόπιν ολοκλήρωσε το έργο της ευνοώντας την υπερχρέωση της χώρας. Έτσι, η ΕΚΤ κατάφερε να προστατεύσει τα συμφέροντα της οικονομικής ελίτ σε μία περιοχή πολύ μεγάλης γεωπολιτικής σημασίας.



Η ΑΠΟΠΛΗΡΩΜΗ ΤΟΥ ΕΘΝΙΚΟΥ ΧΡΕΟΥΣ ΜΕΣΩ ΤΩΝ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΩΝ ΠΟΡΩΝ:  ΠΟΙΟ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ ΤΗΣ ΚΥΠΡΙΑΚΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ;

Χρειάζεται ειδική αναφορά περί των σχέσεων ανάμεσα στην Κύπρο και τα γειτονικά κράτη στο ζήτημα της ενεργειακής ανάπτυξης προκειμενου να δοθεί μια συνοπτική ιδέα για τις επιπτώσεις του Μνημονίου.

Τον Δεκέμβριο του 1988 η Λευκωσία υπέγραψε την Σύμβαση των Ηνωμένων Εθνών για το Δίκαιο της Θάλασσας που όρισε την Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη ως χώρο που εκτείνεται μέχρι 200 ναυτικά μίλια από την ακτογραμμή ενός παράκτιου κράτους στο οποιο αποδίδονται συγκεκριμένες αρμοδιότητες όσον αφορά την χρήση των φυσικών πόρων. Την προηγουμενη δεκαετία η Κυπριακή Δημοκρατία συνήψε συμβάσεις με την Αίγυπτο (2003), τον Λίβανο (2007) και το Ισραήλ (2010) σχετικά με την οριοθέτηση των αντιστοίχων ζωνών θαλάσσιας δικαιοδοσίας. Τον Οκτώβριο του 2008 η κυβέρνηση Χριστόφια παραχώρησε στην αμερικανικη εταιρεία Noble Energy το 100% των δικαιωμάτων εξερεύνησης και εκμετάλλευσης υδρογονανθράκων στο οικόπεδο 12 (Αφροδίτη) της κυπριακής AOZ προκαλώντας τις σκληρές αντιδράσεις της Άγκυρας που από τότε αποπειράται να μποϊκοτάρει την ενεργειακή πολιτική του Δημοσίου με την πρόφαση ότι τα ενδεχόμενα κέρδη δε θα προορίζονται για τους Τουρκοκυπρίους. Κατά την διάρκεια των γεωμετρήσεων  - οι οποιες ξεκίνησαν τον Σεπτέμβριο του 2011 και ακόμα βρίσκονται σε εξέλιξη - έχουν εντοπιστεί απέραντες ποσότητες φυσικού αερίου (περίπου 4.5 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια) και πετρελαιου (περίπου 1.4 δισεκατομμύρια βαρέλια) από τους υπεύθυνους της Noble Energy που στις αρχές του 2013 πούλησε το 30% των μετοχών της στις ισραηλινές επιχειρήσεις Delek και Avner. Επιπροσθέτως, άλλα 40 τρισεκατομμύρια κυβικά πόδια φυσικού αερίου υποτίθεται να περιέχει το κυπριακό μέρος του κοιτάσματος "Λεβαντίνη”.

Η διαχείριση των υδρογονανθράκων και η πιθανή ένταξη της Κύπρου στο Μνημόνιο  ήταν τα κυρια θέματα της  προεκλογικής εκστρατείας ενόψει των Προεδρικών του 2013. Μια πρωτότυπη πρόταση εκδήλωσε ο υποψήφιος της Συμμαχίας Πολιτών κ. Γεώργιος Λιλλήκας ο οποίος ισχυρίστηκε ότι η προπώληση των πόρων του οικοπέδου 12 θα επέτρεπε στην Πολιτεία να αποταμιεύσει περίπου 25 δισεκατομμύρια ευρώ αποφεύγοντας με αυτό τον τρόπο τα μέτρα λιτότητας. Βέβαια, επρόκειτο για παράλογο σχέδιο που θα προξενούσε δραστική μείωση των εσόδων και πολύ ευνοϊκές συνθήκες για τους επενδυτές.  Παρόμοια γραμμή ακολούθησε και ο ακελικός Σταύρος Μαλάς που δήλωσε πως το φυσικό αέριο είναι το δυνατότερο όπλο έναντι στις αξιώσεις της Τουρκίας και της Τρόικας, προχωρώντας σε μια λύση που υποστηρίζεται από την διεθνή ελίτ η οποία και θα αναγνώριζε την παρουσία των στρατευμάτων κατοχής στην Βόρεια Κύπρο αποδίδοντας στην Άγκυρα το ρολο του προπυργίου εναντίον οποιωνδήποτε ρωσικών παρεμβάσεων και θα επωφελείτο από την κατάσταση εποπτείας της χώρας για να επιβάλλει τα κριτήρια της αναφορικά με την παραγωγή και την εμπορία των υδρογονανθράκων. Τέλος, το καλοκαίρι του 2013 ο Υπουργός Εξωτερικών κ. Ιωάννης Κασουλίδης παραδέχτηκε ότι σωστοί χειρισμοί στο θέμα του φυσικού αεριου θα συμβάλλουν στην πολιτική σταθερότητα της περιοχής.

 H διεθνοποίηση της κυπριακής κυριαρχίας έχει ήδη ξεκινήσει. Όπως πρόσφατα είπε η ευρωβουλευτίνα κα. Ελένη Θεοχάρους, το 2018 - έτος των επομενων προεδρικών (σημείωση του συντάκτη) - ακόμα θα υπάρχει η Μεγαλόνησος;

Το τέταρτο και τελευταίο κεφαλαιο αφορά τις τελικές διαπραγματεύσεις για το Μνημόνιο.






Συντάκτης και εκφωνητής: Antonio Giovetti
Τεχνική υπηρεσία του blog: Sergio Tiki
Μαγνητοσκόπηση και ήχος: Aless Vill




 GO to TOP





Φωτογραφίες: Newsbomb.gr, Tovima.gr, financialpostbusiness.files.wordpress.com



Πηγές:

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=279112&-V=articles

http://www.philenews.com/el-gr/top-stories/885/229025/ekthesi-gia-laiki-efthynes-se-christofia-orfanidi-dimitriadi

http://www.sigmalive.com/news/local/181741/nyt-idea-tis-ekt-i-paroxi-ela-stin-xreokopimeni-laiki

http://dealbook.nytimes.com/2014/11/18/europes-central-bank-defies-own-rules-in-cyprus-bailout/?_r=1

http://dealbook.nytimes.com/2014/10/17/to-restore-confidence-in-economy-a-test-of-europes-banks/

https://www.documentcloud.org/documents/1363436-documents-on-eurozone-banking-crisis.html

http://www.sigmalive.com/news/politics/181787/ekthesi-tou-proedrikou-karfonei-xristofia-paniko-athanasio

http://media.philenews.com/PDF/ekthesi_empisteytiko.pdf

https://zenios.wordpress.com/2012/12/09/%CE%B1%CE%BD%CE%B1%CE%BB%CF%85%CF%83%CE%B7%CF%80%CF%81%CE%BF-%CF%80%CF%8E%CE%BB%CE%B7%CF%83%CE%B7-%CE%AE-%CE%BE%CE%B5-%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BB%CE%B7%CE%BC%CE%B1-%CF%84%CE%BF%CF%85-%CF%86%CF%85%CF%83/

http://www.energia.gr/article.asp?art_id=66724

http://www.politis-news.com/cgibin/hweb?-A=227514&-V=articles

http://www.skai.gr/news/politics/article/226664/protaseis-lillika-gia-esoteriko-daneismo-kai-propolisi-fusikou-aeriou/

http://24h.com.cy/politiki/23125-propolisi.html

http://info-grecia.com/2013/10/29/grecia-chipre-israel-la-construccion-de-un-nuevo-orden-en-el-mediterraneo-oriental/

http://www.thepressproject.gr/article/38441/Kupros-To-30-tou-oikopedou-12-stis-Delek-Avner

http://athenstock.blogspot.com.es/2013/02/30-12-delek-avner.html

http://www.cyprus.gov.cy/moi/pio/pio.nsf/0/FE475A6A54F2F7B2C225757100257AD4?opendocument

http://es.wikipedia.org/wiki/Convenci%C3%B3n_de_las_Naciones_Unidas_sobre_el_Derecho_del_Mar

http://www.sigmalive.com/news/opinions_sigmalive/202683/tha-yparxei-kypriaki-dimokratia-to-2018

http://www.megatv.com.cy/cgibin/hweb?-A=67078&-V=news

http://www.kontranews.gr/component/k2/item/24259-megales-dynameis-proklisi/24259-megales-dyn

http://www.sigmalive.com/simerini/analiseis/85314/to-petrelaio-tis-lekanis-tis-levantinis

http://tvxs.gr/news/eyropi-eop/eos-kai-14-dis-barelia-petrelaio-sto-oikopedo-%C2%AB12%C2%BB-tis-kyproy

http://www.protothema.gr/economy/article/242451/h-mystikh-ekthesh-gia-ta-ellhnika-petrelaia/



 GO to TOP